Niet hoeveel je eet, maar wat je eet maakt je dik

De enige manier om blijvend af te vallen is: de industrieel bewerkte producten volledig laten staan, en kiezen voor verse onbewerkte voeding. Dat schrijft arts en voedingsdeskundige William Cortvriendt in HP/De Tijd. Hij wordt bijgevallen door een studie waar de New York Times over schrijft en die laat zien dat calorieën tellen tot mislukken gedoemd is. Niet hoeveel je eet, maar wat je eet maakt je dik. In de studie  die de NYT beschrijft worden (en blijven) de dikke mensen dun die onbewerkte voeding eten. De groepen die minder ver eten, of minder koolhydraten slaagden niet, op den duur. Met menig dieet kun je tijdelijk afvallen, met je voedingspatroon radicaal veranderen wordt je blijvend gezond, zegt het onderzoek.

Cortvriendt: “De reden dat minder eten en meer bewegen uiteindelijk geen blijvende oplossing vormen voor de overtollige kilo’s is eigenlijk heel eenvoudig. Het hormoon dat verreweg de grootste invloed heeft op ons lichaamsgewicht is insuline. Wanneer we veel insuline in ons bloed hebben, slaan we vet op. Daardoor worden we dikker. Bij weinig insuline verbranden we juist vet en verliezen we gewicht. In een normale situatie zijn de schommelingen in de hoeveelheid insuline in ons bloed relatief klein, zijn er slechts subtiele schommelingen in vetopslag en vetverbranding en blijven we netjes op een normaal gewicht.”

Industrieel voedsel verstoort die balans structureel. Het bevat te weinig natuurlijke vetten en is rijk aan industriële koolhydraten zoals suiker.

Dr. Dariush Mozaffarian, cardioloog en deken van de Friedman School of Nutrition Science: “Het wordt tijd dat we ophouden met calorieën tellen

Bron(nen):   HP/De Tijd  New York Times