Eet BMW Mercedes op?

Economie
door Admin
zondag, 15 februari 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
De Duitse auto-industrie heeft veel last van de huidige conjunctuur en er wordt koortsachtig nagedacht over nieuwe strategieën. VW doet er alles aan om met een elektrische auto op de markt te komen die zonder kuren te gebruiken is. VW-directeur Martin Winterkorn vertelt aan de Frankfurter Allgemeine welke inspanningen op dit vlak worden geleverd en maakt van de gelegenheid gebruik te melden dat VW binnenkort met prachtige nieuwe modellen komt. Gelukkig toont de site van de FAZ de foto’s, zodat deze mededeling op z’n merites kan worden beoordeeld. Verder naar het zuiden, in Beieren, zijn de problemen niet minder groot. Om die reden onderzoeken BMW en Daimler in hoeverre beide ondernemingen kunnen samenwerken. Waarbij de BMW-rijder vooral niet mag merken dat zijn auto Mercedes-kenmerken vertoont, en omgekeerd. Dit beginsel staat nauwere samenwerking tussen beide rivalen danig in de weg.
Edoch, de economische crisis heeft het dure autosegment zo gruwelijk geraakt dat er eigenlijk geen andere uitweg is. Aan een kant heb je weglopende klanten, aan de andere kant de echte autoreuzen in het topsegment, zoals Toyota (met Lexus), VW (met Audi) en GM (met Cadillac), stuk voor stuk veel groter. BMW en Mercedes zouden wel eens voor een verrassende gebeurtenis kunnen zorgen, waarschuwt de Süddeutsche Zeitung. De schatrijke familie Quandt bezit 46,6 procent  van de aandelen van BMW en is met de huidige lage beurskoersen in staat Mercedes over te nemen. Op die manier ontstaat dan in ieder geval schaalgrootte, want dat ene automobielbedrijf uit Beieren zou dan drie miljoen auto's per jaar produceren. Nou ja, zolang dit oude productiecijfer (2008) nog geldig is.