Coverkunst

Media
door Admin
vrijdag, 29 januari 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Met uw welnemen wilden we het artikel waar bijgaande cover van The Economist naar verwijst maar ongelezen laten. Reden: deze cover is zo goed, dat je de inhoud van het stuk al denkt te kennen. De recente geschiedenis van The Economist uit Londen is een ongekende successtory. In tijden dat andere bladen alsmaar krimpen groeide de oplage van dit blad van 500.000 naar circa een miljoen exemplaren per week.
Een paar jaar geleden ontmoette ik de marketingdirecteur van het blad, die welgemoed bezig was de hele wereld te veroveren. Het is verbazingwekkend met hoe weinig knievallen naar 'het grote publiek' deze opmars gepaard gaat. Je leest The Economist bepaald niet voor je plezier, maar je leest het blad toch.
Aan uiterlijk vertoon wordt heel erg weinig aandacht besteed; liever een lelijke graphic dan een mooie foto, is de leus. Alles voor de inhoud, is het motto en daar zijn blijkbaar erg veel mensen van gecharmeerd. Bovendien krijg je er voor hetzelfde bedrag (The Economist is legendarisch om alle kortingen die het blad niet geeft - je betaalt maar gewoon wat het kost) keurige liberale standpunten bij geleverd - en dat is meegenomen.
Enfin, het blad dat dus nauwelijks om uiterlijk vertoon geeft, heeft deze week een dijk van een coverillustratie. Heel bijzonder, heel goed.
Bron(nen): The Economist