Een groot onderzoek van het Pew Instute over media gebruik laat iets opmerkelijks zien, misschien zelfs wel schokkends. Dat is niet zozeer dat Amerikanen - en wij ook - ons bezig zijn af te keren van traditionele nieuwsbronnen, maar wel dat we amper meer selectief zijn.
Tot een paar jaar geleden was het ideologisch bepaald, of door je gezin van herkomst of door je sociale omgeving, uit welke bron je je nieuws putte. Maar, schrijft Newser-hoofdredacteur Michael Wolff, die tijd is voorbij. We pikken nieuws op waar we het aantreffen. Online, of van een scherm bij de McDonalds, of toevallig op de radio. We maken geen keuzen meer, nieuws overkomt ons als een bijna constante stroom berichtjes die langsdrijven. Voor zover deze trend ook in Nederland bestaat en sterker wordt is dat slecht nieuws voor nieuws-merken, zoals de kranten. Die moeten het hebben van mensen die NRC Handelsblad trots uit hun jas laten steken om te laten zien dat ze een denkend mens zijn. Maar er zijn steeds minder mensen die denken dat het indruk maakt en er zijn amper meer mensen die geïmponeerd raken. Daarnaast laat het onderzoek zien, en dat past bij het vorige, dat mobiele informatie aan een krachtige opmars bezig is. Even nieuwtjes lezen op de bushalte, even het journaal in de file.
Zie link 2 voor het uitleg van het onderzoek.