In de USA wordt een reclamevrije week georganiseerd tijdens kinder-TV-uren en de
NBC's Today Show trekt fel van leer tegen een product dat 'Your Baby Can Read' heet.
De blogger van Psychology Today, J. Richard Gentry, vindt dat nogal overdreven. 'Duizenden ouders wereldwijd leren hun babies/ peuters/ kleuters 5 minuten per dag woordjes op een scherm. De kleintjes vinden het leuk om woordjes te leren! Een multimediapresentatie van een woord met een animatie en een bijpassend geluid vinden ze geweldig', meent hij.
Vier van de 10 Amerikaanse kinderen kan op 8-jarige leeftijd nog niet goed lezen en daarom zouden ouders en kinderen juist aangemoedigd moeten worden om te lezen, vindt hij. Sterker nog, hij noemt de TV-campagnes schadelijk voor de ontwikkeling van kleine kinderen. Om zijn verhaal kracht bij te zetten, toont hij een
video van Elizabeth, een
peuter van 17 maanden die al woorden met 2 lettergrepen kan lezen.
Ik heb vast iets verkeerds gedaan, want toen mijn dochter 4 was las ze nog geen kranten, zoals een klasgenootje in groep 1 - volgens haar moeder - al deed. Had ik toch dat boek moeten lezen van Dr. Gentry: Raising Confident Readers: How to Teach Your Child to Read and Write—Baby to Age 7?