De PR-strategie van de Taliban

Het is geen toeval dat de Taliban een gedragscode hebben gepubliceerd, drie weken voor de Aghaanse verkiezingen. Het manifest is een poging van Taliban-leider Mullah Omar om de diverse fracties van de Afghaanse beweging te verbinden en zijn eigen controle op te voeren, zo schrijft de website The Daily Beast in een analyse.
Meerdere kandidaten in de presidentsverkiezingen hebben een soort manifest gepubliceerd over hun toekomstplannen en in feite doet Mullah Omar hetzelfde. Bijna alle kandidaten voor het presidentschap, inclusief de zittende president Hamid Karzai, willen een dialoog met die Taliban die bereid zijn hun wapens neer te leggen. Met de nieuwe code wil Mullah Omar er in ieder geval voor zorgen dat hij de enige is die namens de Taliban kan onderhandelen.
In werkelijkheid zijn de Taliban niet één beweging, maar bestaat die uit meerdere organisaties die elkaar soms net zo zeer naar het leven staan als het verdoemde Westen. Slechts een heel klein deel – onder wie Mullah Omar – heeft zich verbonden met Al Qaida en heeft hun eigen belang ondergeschikt gemaakt aan een wereldwijde jihad. Andere Taliban zijn precies wat de oorspronkelijk naam suggereert, namelijk  zeer conservatieve
islamitische studenten, die vooral met rust gelaten willen worden.
Een aanzienlijk deel van de Taliban bestaat ook uit bandieten die van de gelegenheid gebruik maken om zichzelf te verrijken. Daarnaast zijn er nog diverse fracties die de Afghaanse regering omver willen werpen en een islamitische staat willen vestigen, en die grotendeels autonoom opereren. Met de gedragscode wil Mullah Omar vooral de laatste groepen verenigen onder zijn controle en het banditisme zoveel mogelijk uitbannen. Vandaar bijvoorbeeld dat het manifest stelt dat alleen nog Mullah Omar kan beslissen wat er met gevangenen moet gebeuren.

Bron(nen):   The Daily Beast