Insourcen: Je haar verven in het aanrecht

Amerikanen en vooral vrouwelijke Amerikanen worden vindingrijk bij het vermijden van geld uitgeven. Want dat is wel de vraag van deze tijd: hoe overleef je met wat je hebt?
De omzet van naaigerei is bijvoorbeeld gestegen met 30 procent, want waarom kopen wat je zelf kunt maken? En de vraag naar haarverf neemt flink toe. De angst voor de recessie is zo gegroeid dat marketeers een naam hebben bedacht voor het gedrag dat daarbij hoort. Ze noemen het ‘insourcing.’
Want waar huishoudens het gemakkelijkst en het meest op besparen, is op datgene wat ze eerst hadden overgelaten aan anderen, zoals onderhoud van de tuin, de zorg voor hun haar, de hondenuitlaat-service. En als men dan diensten uitbesteedt, is het voor zo min mogelijk: bij de kapper laat men zich alleen knippen, in plaats van ook verven.
Salon.com voegt er aan toe dat het vooral vrouwen treft. Je eigen haar doen, je eigen kleren naaien, een moestuintje beginnen, de verjaardagstaart voor je kind zelf bakken. Wat hebben die vier dingen gemeen? Precies: het is wat vrouwen gaan bijdragen aan de huishoudcrisis.

Bron(nen):   Washington Post  Salon