Wimbledon verdient dit jaar meer dan ooit (+ de opvallendste outfits)

Met klimop rondom de banen in plaats van reclameborden en spelers in smetteloos witte tenniskleding maakt ’s werelds meest prestigieuze tennistoernooi voor de buitenwacht niet de indruk van kloppende goudader. Dat is Wimbledon het grootste deel van zijn bestaan ook niet geweest. Wat in 1879 is begonnen met een surplus van 116 pond voor de tennisbond – die krijgt de opbrengst van het toernooi –  overstijgt een eeuw later de 1 miljard pond cumulatief, schrijft het Financieele Dagblad. Pas in de jaren negentig komt dankzij de opkomst van satelliettelevisie de winstmachine op gang. De successen van Andre Agassi, Pete Sampras, Boris Becker en Steffi Graf doen de Amerikaanse en Duitse televisiezenders diep in de zakken tasten om het toernooi uit te zenden. In die periode maakt Wimbledon ook voor het eerst werk van de eigen marketing en merchandise. Het culmineert in 1998 in een tot nu toe niet overtroffen winst van 33 miljoen pond.
Maar dit jaar wordt het meer. Dit jaar laat het complex dagelijks duizend bezoekers meer toe en brengt ook de nieuwe sponsor Sony extra miljoenen in.
Daarbij moeten de almaar stijgende televisie-inkomsten nog worden opgeteld
En het zou meer kunnen zijn als de Britten ordinairder waren.
Mark McCormack, van het machtige sportmarketingbureau IMG, heeft eens gezegd dat Wimbledon de inkomsten zou kunnen verdrievoudigen als het meer reclame zou toestaan.
Maar dat zou volgens toernooidirecteur Ian Ritchie afbreuk doen aan de traditie.
"Gorgeous Gussie" (1949)  

   Anne White  (1985)  Anna Kournikova  (2002)  Maria Sharapova (2008)  Venus Williams (2010)  Bethanie Mattek-Sands  (2011)  Venus Williams (2011)  

 

 

Bron(nen):   Het Financieele Dagblad (betaald)