Hoe werkt een zwarte doos?

Wetenschap
woensdag, 09 april 2014 om 11:15
welingelichtekringen header 1
- Moderne vliegtuigen hebben eigenlijk 2 zwarte dozen: een flightdata-recorder met vluchtgegevens en een cockpitvoice-recorder waarmee gesprekken in de cockpit worden opgenomen. Van de gesprekken worden de laatste 2 uur opgenomen - Een zwarte doos is fel oranje van kleur vanwege zichtbaarheid - De zwarte doos kan hevige brand, water of een diepe val overleven, is gemaakt van titanium of roestvrij staal en heeft thermische isolatie aan de binnenkant - De zwarte doos zendt 30 dagen een signaal uit dat tot 6 kilometer diepte kan worden opgegevangen - De zwarte dozen zitten meestal vlakbij de staart van het vliegtuig - De eerste zwarte doos werd rond 1940 ontworpen, oorspronkelijk om te kunnen bepalen of het bij een ongeluk om een menselijke fout ging. Dit in verband met aansprakelijkheid. Later werden ze ook gebruikt om te leren van fouten - Een zwarte doos heet zo omdat het een geheimzinnig apparaat is: velen weten niet hoe hij er van binnen uitziet of hoe hij precies werkt - Ook schepen en snelle treinen hebben zwarte dozen - Bij het zoeken naar een vlucht zoals nu met vlucht MH370 kunnen andere geluiden verstorend werken. Geluiden van walvissen of van de scheepvaart kunnen valse meldingen veroorzaken - Een zwarte doos is klein en drijft niet - Het signaal gaat maar een paar kilometer ver In het geval van vlucht MH370 zullen waarschijnlijk onderwaterrobots de oceaan doorzoeken in het betreffende gebied. Dat kan dagen duren. Mogelijk lossen de zwarte dozen het raadsel op, maar misschien ook niet. Met de flightdata-recorder kan (een deel van) de vlucht worden gereconstrueerd, maar wat de gesprekken betreft kan het zijn dat onthullende gesprekken niet in de laatste 2 uur plaatsvonden.