Waarom we blijer worden van materiële cadeautjes dan van belevenissen

We zijn gelukkiger met materiële cadeautjes dan met belevenissen, zo blijkt uit een Canadese studie. Zijn we dan toch materialistischer dan we denken?

Onderzoekers van de University of British Columbia deelden cadeaus op in twee categorieën: materiële geschenken, zoals een nieuw servies of bluetooth speakers, versus belevenissen, zoals een wellnessbehandeling of een weekendje weg.

De maanden daarna moesten de ontvangers van de cadeaus hun gevoelens opschrijven. Beide typen geschenken bleken een ander geluksgevoel voort te brengen. Materiële presentjes zorgden voor herhaaldelijke periodes van geluk. Ervaringen gaven een intenser, maar ook vergankelijker geluksgevoel.

“Je moet dus beslissen wat voor ervaring je de ontvanger wil meegeven”, schrijven de onderzoekers. “Stel dat je bijvoorbeeld twijfelt tussen tickets voor een voetbalwedstrijd of een mooie lamp voor in de woonkamer. De voetbalwedstrijd zal de ontvanger een avond van intens geluk geven, terwijl de tevredenheid met de lamp minder spectaculair is, maar wel nog maanden, wie weet zelfs jaren meegaat.”

Bron(nen):   Knack