HarperCollins Publishers is de derde grote uitgeverij in de VS die in twee dagen tijd heeft besloten om publicatie van een aantal titels als elektronisch boek uit te stellen. Er moet eerst worden gestudeerd op prijsstelling en marketing, zo luidt het excuus.
De bedoeling was om een nieuw boek dat als
hardcover verschijnt, gelijk ook als e-boek voor 9,99 dollar uit te brengen. Maar daar schrikken de grote Amerikaanse uitgevers (ook
Simon & Schuster en
Hachette) nu voor terug.
Want als beide
boeken gelijktijdig uitkomen, zou de massa best eens voor het e-boek kunnen kiezen, de duurdere
hardcover links laten liggen en dat zou dramatisch zijn voor de business.
Grote vraag is nu: hoeveel tijd moet er zitten tussen de eerste (papieren) verschijning van een boek en de latere elektronische versie: 2 maanden? 6 maanden? Nog langer?
Uitgevers zijn verschrikkelijk bang hun (mooie) marges dadelijk te verliezen. En even bang zijn ze voor piraterij, zoals de muziekindustrie heeft meegemaakt. Waarbij inkomsten voor een groot deel wegvallen.
Het ziet er naar uit dat dit een achterhoedegevecht is. Lezers willen e-boeken. Waaraan behalve het boek zelf ook interviews met schrijvers en aanverwante teksten & beeldmateriaal kunnen worden toegevoegd.
Zoals op andere domeinen, gaat internet ook op boekengebied korte metten maken met de buitensporige marges van boekhandel en uitgeverij.