Tips om klanten te verleiden met foto’s op je site

Als er een copywriter is die een website tot een succes weet te maken, is het wel Aartjan van Erkel. Met zijn blog Schrijvenvoorinternet.nl won hij de Dutch Small Business Blog Award 2010 en ook voor Frankwatching.com en Webanalisten.nl schrijft hij inspirerende artikelen. Als groot bedrijf kun je hem inhuren, maar ook als je op kleine schaal de producten van je handvaardigheid wil slijten, heeft hij handige tips voor je. In zijn boek ‘Verleiden op internet‘ vind je er veel, o.a. over het gebruik van foto’s om de verkoop te stimuleren.

4 tips

  1. Kies foto’s waar gezichten op staan
    Foto’s van mensen werken het best op websites, vooral vriendelijke gezichten waarvan de ogen zichtbaar zijn. Mensen kijken heel graag naar andere mensen, en het liefst naar gezichten en vooral ogen.
  2. Laat de mensen naar het klikpunt kijken
    Als de persoon op de foto naar een knop kijkt, wordt die knop door bezoekers beter bekeken. Kijkt de persoon op de foto naar een tekstje, dan zal dat beter worden gelezen.
    Zoals hier bv.


    Maar zo dus niet:

  3. Gebruik lijnen en vormen die de goede kant op wijzen
    Lijnenspel en vlakverdeling van je foto kunnen ook helpen om de bezoeker een bepaalde kant op te laten kijken. Gebruik driehoekige vormen waarbij je de driehoek als een soort pijl laat werken. Of gebruik diagonale lijnen die als een ‘glijbaan’ werken. Onderaan de glijbaan zet je een knop of ander klikpunt.
  4. Gebruik beweging die de blik meeneemt
    Foto’s waarop een beweging in één bepaalde richting is vastgelegd sturen de kijkrichting ook. Laat bv. een persoon zien die loopt, wijst, springt of valt. Bij Recreatief.nl varen de zeilboten richting het zoekvak, en daar willen ze je precies hebben.

Aartjan van Erkel
Verleiden op internet
Hoe maak je een website onweerstaanbaar?
€ 19,95
Van Duuren Media
ISBN 9789089650726

Bron(nen):   Schrijven voor internet