Avatar promoveert

Shanti Ganesh promoveerde vandaag aan de Radboud Universiteit Nijmegen op onderzoek naar de relatie tussen mensen die veel gamen – zeg 20 uur per week gedurende langere tijd – en de avatar die ze gebruiken. Conclusie: de speler voelt zich werkelijk ín het lichaam van de avatar zitten.

Bij deze lichamelijke identificatie wordt een hersengebied geactiveerd dat ook betrokken is bij ‘out of body’-ervaringen: mensen hebben dan het gevoel dat ze boven hun eigen lichaam ‘zweven’ en dat waarnemen. Om het verhaal compleet te maken verdedigde de promovenda haar proefschrift gekleed als avatar.

 

Foto: Dick van Aalst

Bron(nen):   VOX  Radboud   Shanti Ganesh  

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. catchit64

    Heeft Stapel weer een klus?
    Zonde van de tijd om dergelijke onzin te onderzoeken.
    Vertel, wat kunnen we hier mee?

    • Marcel van Houten

      Ah toe dit is toch te kort door de bocht!?

      Meestal ben ik het wel met je eens, maar ik vind het zeer zeker interessant en relevant. Er zijn steeds meer mensen die veelvuldig gamen en dat heeft allerlei bijwerken die soms gewenst zijn en soms ongewenst. Stressgevoelens nemen toe, het zijn vaak snellere beslissers etc etc. Dat is toch best relevant volgens mij.

      (in antwoord op catchit64)

Reacties niet toegestaan