Waarom je niet te snel ‘dat kan ik ook’ over een schilderij moet zeggen

Een groot blauw vlak, een enkele streep, soms lijken schilderijen zo simpel dat je denkt: ‘dat kan ik zelf ook’. Maar dat moet je niet te snel roepen, zegt curator Sarah Green.

Ze vraagt je om echt na te denken over of je een schilderij van bijvoorbeeld Piet Mondriaan zou kunnen maken. Dat is namelijk ingewikkelder dan je denkt. En stel dat het lukt, heb je dan ook een goed verhaal voor critici? Want de veel belangrijkere vragen die Green stelt zijn: “Waarom heeft een kunstenaar een bepaald werk gemaakt? Welke sociale, politieke en economische omstandigheden speelden een rol?

Een mooi voorbeeld van een ‘simpel werk’ dat tot kunst is verheven is de ‘Lampada Annuale’ van Alighiero Boetti uit 1966. Het bestaat uit een doos met gespiegelde wanden met daarin een gloeilamp die één keer per jaar op een willekeurig moment 11 seconden brandt. ‘Geen kunst aan’, zul je denken, maar dat is het wel.

Boetti maakte deel uit van de ‘Arte Povera’-beweging, die met het gebruik van alledaagse voorwerpen de cultuur wilden vatten die door de industriële revolutie voor altijd was veranderd. Ze beseften dat de toekomst niet te stoppen was.

De gloeilamp en de spiegels stonden symbool voor het industriële tijdperk. Ze werden in een doos gestopt en vastgezet in de tijd. Mensen konden de doos altijd openen, maar de kans op een verlichte gloeilamp was minimaal. Plotseling waarderen we nu die gloeilamp meer, omdat haar functie veranderd is. “Elk object is gemaakt in omstandigheden die belangrijk zijn en die er betekenis aan geven”, besluit Green.

Bron(nen):   De Morgen      

12 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Stomme Prutser

    M.a.w. het eigenlijke kunstwerk is het gelul erom heen, de verbale omlijsting zeg maar.

  2. Burgermans

    Dat kan ik ook.

    • AT

      Ik niet, maar kan het wel bedenken en vertellen. Misschien moeten we eens wat samen maken.

      (in antwoord op Burgermans)
      • Burgermans

        Iedereen kan conceptuele kunst maken, jij ook. Blauwe vierkantjes schilderen of lampjes ophangen is echt niet zo moeilijk.

        (in antwoord op AT)
        • AT

          Daar ga je al, ik mis bezieling in je beschrijving. Zo is het dus geen conceptuele kunst.

          (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Sinds wanneer is bezieling een verplicht onderdeel in de conceptuele kunst? De kwintessens van conceptuele kunst is juist de idee en niet de emotie.

            (in antwoord op AT)
          • AT

            Emotie is wat anders dan bezieling. Een idee kan ontstaan uit of goed verkocht worden met bezieling.

            (in antwoord op Burgermans)
          • Burgermans

            Voor de intrinsieke waarde van een conceptueel kunstwerk telt alleen de idee.

            (in antwoord op AT)
          • AT

            Klopt. De idee wordt geboren uit met bezieling iets bedenken. In jouw tweede opmerking ontbrak een beschrijving van de idee. Geen conceptuele kunst dus.

            (in antwoord op Burgermans)
          • Pietje_Precies

            doe mij dan maar een vloer van pindakaas….

            (in antwoord op AT)
  3. Boven Jan

    Weg met die linkse hobbyisten, die Appel, Mondriaan enzo met hun praatjes over kleurtjes. Mondriaan had waarschijnlijk ook bij de grens staan zingen voor de gelukzoekers die met drommen nu onze rijke cultuur naar de knoppen helpen…

Reacties niet toegestaan