Als je een goede baan zoekt zijn deze 5 dingen belangrijk

Sociale media worden steeds belangrijker bij sollicitaties. En hoe hoger de functie, hoe belangrijker je presentatie, ook online. The Ladders, een executive search bureau in de VS, somt 5 vereisten op voor baanzoekenden:

Laat een professional naar je cv kijken. Dus iemand die verstand heeft van cv’s en van de wijze waarop die worden beoordeeld. Een goed cv kan je kans op een baan met 40% laten stijgen

Google jezelf regelmatig
Veel mensen vinden dat raar en doen het stiekem of zelden. Niet verstandig. Andere mensen googlen je ook; ook mogelijke werkgevers. Je kunt dus maar beter weten wat ze aantreffen. En als dat niet is wat je wenst probeer dan vervelende informatie te verwijderen van Google of, als dat niet lukt, te zorgen dat er wervende informatie boeven komt te staan.

Zorg dat je  Twitter, Facebook, Pinterest en LinkedIn snapt. Je bent een persoonlijk merk; dat zijn we tegenwoordig allemaal. Dus onderhoudt dat merk op alle platforms

Gebruik een passende foto op je profielpagina’s. Wat leuk is voor je vrienden, hoeft niet leuk te zijn voor de directeur werving van je gedroomde nieuwe baan. Dus als je echt droomt van die nieuwe baan, kies dan voor foto’s die passen bij die baan.

CV voor de mobiele telefoon Gebruik een smartphone. En zorg dat je daar de documenten over je zelf paraat hebt, zodat je die binnen een paar seconden naar een gesprekspartner kan sturen. Voor als je ineens met iemand contact hebt die je aan die baan kan helpen

Bron(nen):   Business Insider      

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. j g

    Ik kan niet wachten totdat al deze flauwekul overwaait. Je bent een persoonlijk merk?? Mag ik even overgeven? Volgens mij is het nog eenvoudiger zelf een bedrijf op te richten dan beoordeeld te worden op zo´n manier. En als iemand leest wat ik hier schrijf en daardoor denkt een oordeel over mij te kunnen vellen, diegene wens ik veel sterkte.

    • Pietje Bell

      Ik merk een lichte frustatie in de reactie en zie een “glas half leeg verhaal”. Naar mijn mening wordt het effect van social media sterk overdreven met als gevolg dat er veel babbelaars nutteloze boodschappen de wereld in slingeren.
      LinkedIn kan ik nog waarderen als handige kaartenbak voor de recruiter (*) enerzijds en anderzijds een openbare publicatie van je CV. Kan aanleiding zijn om ergens aan tafel te komen om je daar te presenteren. Als dat moment daar is, moet je jezelf wel presenteren en daarbij dus je sterke(re) punten (t.o.v.de concurrentie) kunnen noemen. Voor een goede presentatie op LinkedIn moet je duidelijk zijn in Wat wil ik (doelgroep) en Wat kan ik (merk).
      (*) Tot slot. Ondanks alle middelen om vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen vind ik het niveau van veel recruiters niet het stadium van CV-schuivers ontstijgen. Mijn ervaring is dat het veelal “broekies” zijn met weinig levenservaring, geen aansluitende vooropleiding en na 1 á 2 jaar weer bij een ander bureau hun diensten aanbieden.

      (in antwoord op j g)
      • j g

        Er zit inderdaad een lichte frustratie in mijn reactie. Dat komt omdat ik niet goed tegen onzin kan en daar zie ik tegenwoordig teveel van.
        We leven in een systeem waar de mens niet centraal staat, bestaan we gewoon als wegwerpartikel en leiden we een soms een dubbelleven op internet. Er zijn ook bedrijven die werken vanuit de mens daarna komt pas de winst. Deze bedrijven hebben minder ziekte verzuim leveren meer kwaliteit en kunnen een crisis gemakkelijker overleven. Personen die de hele dag bezig zijn met hun eigen merk hebben dus geen tijd voor de zaken waar het om draait en passen naar mijn mening ook niet in een maatschappelijk verantwoorde omgeving.

        (in antwoord op Pietje Bell)

Reacties niet toegestaan