En de verliezer is … de DVD

De Oscars worden weer uitgereikt , zondagavond in het Kodak Theater in Hollywood, maar de grote Amerikaanse filmstudios hebben heel andere zorgen dan de vraag met hoeveel beeldjes hun sterren naar huis gaan. Bedrijven als Time Warner, News Corporation (20th Century Fox) en Walt Disney zijn hard getroffen door de economische recessie. Nog verontrustender op lange termijn is de langzame dood van de DVD. Dat is een grote klap want juist de DVD zorgde afgelopen decennium vaak voor meer dan de helft van de winst.
Bijna iedere film leverde winst op, ook na slechte kritieken, omdat de DVD-inkomsten tegenvallend bioscoopbezoek makkelijk konden compenseerden. Maar die comfortabele situatie lijkt nu voorbij. De verkoop van nieuwe titels is in het laatste kwartaal van 2008 met 20 procent gedaald. De CEO van Walt Disney, Bob Iger, is een van de weinigen die tot nu toe publiekelijk heeft erkend dat er een fundamentele verandering gaande is. Er is genoeg bewijs voor die stelling. Veel filmliefhebbers zien hun kasten inmiddels bezwijken onder het gewicht van oude DVD’s en zijn gestopt met verzamelen. Intussen zijn er allerlei nieuwe activiteiten die om aandacht van de consument vragen. Om er een paar te noemen: online video’s, Youtube, video games en sociale netwerken als Twitter en Facebook.
Het is een nachtmerrie voor Hollywood. Bij het vaststellen van de budgetten voor regisseurs spelen de verwachte inkomsten uit verkoop en verhuur van DVD’s een grote rol. Het lijkt onontkoombaar dat die budgetten minder spectaculair worden en Hollywood minder films gaat maken. Op de salarissen van de filmsterren wordt nu al beknibbeld.
Het is allemaal geen ramp, meent Arthur Sarkissian, producent van Rush Hour. "De filmstudios hebben de laatste jaren bijna alle voorstellen groen licht gegeven. Ze hebben helemaal niet op de scripts gelet, op het verhaal of de personages." Dat heeft volgens Sarkissian geleid tot een kwaliteitsverlies dat Hollywood enorme schade heeft berokkend.

Bron(nen):   The Financial Times