Google bezorgd over eigen imago

Google is begonnen met een charme-offensief, nu de onderneming steeds vaker mikpunt is van kritiek. Het internet-bedrijf vreest vooral dat de kritiek op zijn dominante marktpositie zal leiden tot ingrijpen van de autoriteiten.
Om het tij te keren heeft de onderneming een heel legertje medewerkers op pad gestuurd, die journalisten, politici, advocaten en adverteerders ervan moeten overtuigen dat ze niet bang hoeven te zijn. Google is hier om wereld beter te maken, aldus de boodschap.
Het internet-bedrijf ligt op meerdere fronten onder vuur. Onder meer bij adverteerders, die klagen over de dominante marktpositie van Google op internet. Ook loopt er een rechtzaak tegen Google in verband met de digitalisering van miljoenen boeken die vrij zijn van copyrights. De onderneming gaat deze enorme voorraad exploiteren, maar volgens concurrenten heeft Google in feite een monopoliepositie verworven.
Zo krijgt het bedrijf vaker te maken met klachten van concurrenten die Google ervan beschuldigen misbruik te maken van zijn dominante marktpositie. Dat die klachten door anti-kartelautoriteiten serieus worden genomen, bleek eind vorig jaar wel toen Google een samenwerking met Yahoo op advertentiegebied moest afblazen.
Het huidige charme-offensief is ingegeven door het idee dat Microsoft tien jaar geleden grote fouten heeft gemaakt toen die onderneming met vergelijkbare kritiek te maken kreeg. Dat leidde tot een reeks rechtzaken tegen Microsoft, inclusief boetes, en tot plannen om het bedrijf op te delen in afzonderlijke eenheden. Mede daarom zegt Google de klachten nu serieus te willen nemen.

Bron(nen):   Businessweek  Villamedia