Club Med is niet Frans en niet snobistisch

Economie
zondag, 10 april 2011 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Maar weinig Nederlanders boeken hun vakantie nog bij Club Med, terwijl het de grootste aanbieder van all-inclusive vakanties ter wereld is. Maar we zijn het polsbandjes-concept een tikje ordinair gaan vinden. Het doet ons te veel denken aan ommuurde hotels waar je onbeperkt (vies) kunt eten en drinken en met z'n allen een zwembad moet delen. Dat beeld is Club Med directeur Henri Giscard d’Estaing (zoon van Valéry Giscard d’Estaing, voormalig president van Frankrijk) even komen rechtzetten tegenover een select groepje journalisten waar onder een verslaggeefster van NRC Handelsblad. Uit onderzoek dat Club Med liet doen onder Nederlanders tussen de 30 en 55 jaar oud, met een bovenmodaal inkomen en vakantiebudget, blijkt dat ze denken dat het vakanties zijn met een Frans cachet: een beetje arrogant en snobistisch. Dat Club Med Frans is, is volgens Giscard niet waar. De oprichter van Club Med was een Vlaming. Snobistisch? Wat hem betreft kan een ClubMed-vakantie niet luxe genoeg zijn. „Luxe is niet hetzelfde als onbetaalbaar.” Een weekje Club Med kost gemiddeld 1.000 euro per persoon. Niet niks, erkent Giscard d’Estaing, die zelf twee keer per naar een Club Med resort gaat. „Maar doordat alles inclusief is, weet je precies waar je aan toe bent en geef je niet meer uit dan voorzien.”
Club Med zit sinds 2003 ook in China, toen de Chinezen mochten gaan reizen. Omdat Chinezen weinig vakantiedagen hebben gaan ze hooguit drieënhalve dag naar Club Med resorts op de Malediven, op Bali of Phuket. Volgens Giscard d'Estaing  waren Chinezen gewend ergens heen te reizen, een foto te nemen en hup weer terug. Maar dankzij Club Med kunnen ze echt vakantie vieren. Zoals wij het in de jaren zestig  beleefden. „Plezier, ontspanning, geluk. Wij hebben alles al gezien, gedaan, beleefd. Wij zijn blasé.” Gelukkig voor Club Med telt China 30.000 vakantiegangers en zijn het er over een paar jaar tien keer zoveel.