De lege parkeergarages van Amsterdam

Economie
dinsdag, 25 oktober 2011 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Het was zo'n goed idee: parkeren heel duur maken 'om het autogebruik te ontmoedigen' en dan parkeergarages bouwen om daaraan geld te verdienen. Maar het blijkt in Amsterdam dat automobilisten wel degelijk de auto uit te krijgen zijn, als je het maar gek genoeg maakt. En als het funshoppen afneemt bij gebrek aan fun. Lege parkeerplekken hebben ze bijna allemaal, de exploitanten van publieke parkeergarages. De tijd dat de auto’s in rijen voor de slagboom stonden, is voorbij, vooral in Amsterdam, schrijft het FD. ‘Zelfs in de grote steden lopen de inkomsten terug’, verklaart Friso Hylkema, directeur van P1, een bedrijf dat twintig garages voor eigen rekening en risico exploiteert. Grote concurrent Q-Park schat dat 80% van alle parkeeraccommodaties van overheid en zakenleven verliesgevend is. ‘Mensen vinden parkeren in de hoofdstad te duur. Mijn moeder gaat tegenwoordig met de trein.’ P1 heeft het aantal parkeerders in Amsterdam in tien jaar met 30% zien teruglopen. Alleen een toplocatie als de Bijenkorf houdt stand.
Ontwikkelingen als webwinkelen en telewerken maken het beeld voor de parkeerbranche niet rooskleuriger. De P1-directeur ziet een forse terugloop in het ‘funshoppen’, niet alleen in Amsterdam.