Wereldtournee Concertgebouworkest is big business

Economie
woensdag, 09 mei 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Als Beatrix op staatsbezoek gaat, reist er in haar kielzog altijd een handelsdelegatie mee. Bedrijven hopen op goede deals met het te bezoeken land. Volgend jaar bestaat het Concertgebouworkest 125 jaar. Op het programma staat een wereldtournee langs zes werelddelen. En het bedrijfsleven zit erbovenop, want het orkest kan hun big business opleveren, schrijft het FD. Hoofdsponsors ING en Unilever staan vooraan in de rij. Maar ook Philips is geïnteresseerd. Met de wereldtournee is 10 miljoen euro gemoeid, maar het orkest heeft nog een gat van 300.000 euro op de reis naar Zuid-Afrika. Door de bezuinigingen op kunst en cultuur verliest het Concertgebouworkest per jaar zo’n 500.000 euro. De opbrengsten uit het buitenland, zo’n 5 miljoen per jaar, komen dus goed van pas.
Bron(nen): FD