De simpele wetenschap achter afvallen

Er zijn duizenden diëten, maar uiteindelijk is er één simpele waarheid achter afvallen en aankomen. Om het simpel te maken.

13 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Bart_van_Oerle

    Zo simpel is ‘t dus niet.

    Je calorieverbruik staat niet zo vast als hier aangenomen wordt. Als je weinig eet gaat je lichaam efficiënter werken. Dus in het voorbeeld van 1800 kCal eten, dan gaat je lichaam op een lager energieniveau werken.

    Als je dan vervolgens na een periode van diëten weer normaal gaat eten, blijft je lichaam nog een tijdje in die lage energiestand draaien en dan wordt de extra energie weer opgeslagen in vet.

    Verder maakt het ook nog uit wanneer je die 1800 kCal eet. Eet je die bijv. alleen ‘s avonds, dan staat je lichaam de hele dag in de lage energiestand (omdat er maar weinig binnenkwam). Dat blijft nog even zo na die zware maaltijd ‘s avonds en dan sla je dus weer die extra energie op. Op die manier kan je dus dik worden zonder per dag te veel te eten.

    Mijn idee is: ontbijt stevig (ik heb in feite de maaltijden omgedraaid en eet nu een avondmaaltijd ‘s ochtends). Bijkomend voordeel is dat je de hele dag veel meer energie hebt (omdat je die dan gebruikt!). En verder gewoon rustig wat bewegen, fietsen, wandelen, in ‘t zweet werken is helemaal niet nodig.
    Je zal niet met kilo’s tegelijk afvallen, maar hebt langdurig resultaat.

    • kletsmajoor

      De chemische reacties in je lichaam bepalen de efficiëntie van de omzetting van elke verteerbare stof. Die reacties staan vast en daarmee staat de efficiëntie van je hele spijsvertering vast. Er is in de vakliteratuur niets bekend over variërende efficiëntie van de menselijke spijsvertering.

      Dat strookt ook met mijn eigen ervaring. Mijn eetgewoontes en -tijden variëren nogal eens, soms ontbijt ik een periode wel en dan weer een periode niet. Als ik de totale inname van calorieën maar op ca. 2500 per dag houd, blijf ik prima op gewicht. Het maakt niet uit wanneer ik eet of in welke toestand ik ben.

      (in antwoord op Bart_van_Oerle)
      • Bart_van_Oerle

        Ik heb het ook niet over de efficiëntie van de spijsvertering, daar kan ik me inderdaad van voorstellen dat dat altijd hetzelfde is.

        Ik heb het over hoeveel energie het lichaam verbruikt. Als er minder eten binnenkomt, dan gaat het lichaam uit voorzorg minder energie verbruiken. Je lichaam laat je bijvoorbeeld moeier voelen en dat zorgt er weer voor dat je minder doet. Ook kan je je voorstellen dat je je moeilijker kan concentreren en dat komt omdat je hersenen niet op volle kracht werken, om energie te besparen.
        Dus niet de spijsvertering, maar de verschillende functies in het lichaam doen ‘t wat rustiger aan. Lijkt me een prima manier van de natuur om te overleven wanneer er minder voedsel voorradig is.
        Het lichaam is niet een machine die altijd een bepaald verbruik heeft, dat verbruik kan variëren, uiteraard naar inspanning, maar ook als reactie op hoeveel voedsel er binnenkomt.

        Variatie in het eetpatroon zal niet zomaar tot overgewicht leiden. Ik heb het meer over structureel niet ontbijten en ‘s avonds wel weer veel eten.

        (in antwoord op kletsmajoor)
        • kletsmajoor

          Naar mijn mening draai je de causaliteit om. Als je te weinig eet kan je lichaam simpelweg niet in hetzelfde tempo energie blijven gebruiken omdat het vrijmaken van energie uit je vetreserves langzamer gaat dan uit de voorraad in je bloed, spieren en spijsvertering. Je lichaam kan niet in de toekomst kijken en zo aan zien komen dat er een periode met weinig voedsel aankomt.

          (in antwoord op Bart_van_Oerle)
          • Bart_van_Oerle

            Mmm, ok, even jouw en mijn redenatie op een rij zetten:

            De mijne: weinig eten -> lager energieverbruik om te besparen (2000kCal naar bijv 1500kCal) -> ‘s avonds veel eten (2000kCal) -> dik worden (500kCal in vet opgeslagen)

            De jouwe: weinig eten -> lichaam wil nog steeds 2000kCal verbranden -> moet daarvoor vet aanspreken, dit duurt even -> schakelt naar lager energieverbruik om te besparen

            Heb ik ‘t goed zo? Ik weet jouw redenatie eigenlijk niet zo goed om te zetten, omdat het nu lijkt alsof je het met me eens bent dat bij minder eten het lichaam minder energie verbrandt.
            Misschien kan je je punt nog wat verduidelijken?

            (in antwoord op kletsmajoor)
          • kletsmajoor

            Het verschil is dat jij het lichaam een actieve, anticiperende rol toebedeelt (“gaat het lichaam uit voorzorg minder energie verbruiken”). Terwijl ik er van uit ga dat het lichaam passief het energieaanbod volgt. Net als een auto waarvan de tank leeg is.

            (in antwoord op Bart_van_Oerle)
          • Bart_van_Oerle

            Wellicht heb ik ‘t niet op m’n best verwoord, maar ik bedoel ook dat het lichaam het energie/voedsel aanbod volgt (alleen niet passief, maar ik snap ook niet echt wat je daarmee bedoelt). Inderdaad de term ‘uit voorzorg’ is wat misleidend, ik bedoel niet dat het lichaam weet dat er weinig voedsel in de toekomst zal zijn. Meer dat het lichaam merkt van hé er komt al een paar uur niet veel binnen, we moeten niet te veel gaan verbranden. En dat zou ook best met ‘t langzame overschakelen op energie uit vetopslag te maken kunnen hebben.

            En als er dan, na een tijdje weinig gegeten te hebben, weer volop voedsel binnenkomt, gaat ‘t lichaam allereerst een groot gedeelte opslaan in vet, omdat het gemerkt heeft dat voedsel bij tijd en wijle schaars kan zijn. Dus is het verstandig om een vetlaagje aan te leggen. In die zin reageert het lichaam mijns inziens wel actief op wat er gebeurt.

            (in antwoord op kletsmajoor)
          • kletsmajoor

            Ik kan het lichaam niet als actief zien in deze. Je lichaam heeft geen eigen wil. Het volgt de energiebalans. Na een periode van weinig voedsel kun je snel aankomen als je er bewust (met je hersens) voor gekiest om weinig activiteiten te ontplooien. Als de omstandigheden niet toestaan om rustig aan te doen (bv: er is gevaar, je moet rennen), kan het lichaam niet “besluiten” om toch extra vet op te slaan want er is dan geen energie meer over op de energiebalans.

            (in antwoord op Bart_van_Oerle)
    • Vogelbeest

      Je kan voorkomen dat je lichaam efficienter gaat werken door 1 x in de week een smokkeldag in te bouwen waarop je meer eet, en dingen eet die buiten je normale patroon vallen.
      voor de meeste mensnen is het probleem dat ze dat niet kunnen beperken tot 1 dag in de week, dus dan wordt je weer gewoon te dik.

      (in antwoord op Bart_van_Oerle)
      • Bart_van_Oerle

        Ja, inderdaad. Het gaat bij diëten vaak fout, omdat het niet vol te houden is om lange tijd te weinig te eten.

        (in antwoord op Vogelbeest)
  2. Vogelbeest

    Al die calorie-tel dieeten gaan volledig voorbij aan het nut van voedingsvezel. Voedsel met een hoger vezelgehalte heeft een heel ander effect op het calorie-gebruik voeding met een lager vezelgehalte.

    • Bart_van_Oerle

      Ja, inderdaad. Eet maar eens een flink bord havermoutpap, dan heb je zowat de hele dag geen honger meer.
      Eet je daarentegen veel suikerhoudend voedsel, dan krijg je eerst een suikerkick en daarna heb je weer flinke trek. Het maakt dus inderdaad ook nog eens flink uit in welke vorm je die calorieën binnen krijgt.

      Overigens, ik geloof niet in problemen bij combinaties van vet, koolhydraten en eiwitten, zoals bij ‘t Atkinsdieet. Als dat waar zou zijn, zou je geen bonen kunnen eten, want daarin zitten zowel flink wat eiwitten als koolhydraten.

      (in antwoord op Vogelbeest)
  3. De Staatsburger

    Ieder pondje
    Gaat door het mondje.

    Als je niet eet, wordt je ook niet dik.

Reacties niet toegestaan