Verzadigde vetten zo slecht nog niet

De voedingsadviezen die ongeveer 30 jaar geleden werden geïntroduceerd en die voorschrijven dat je zo min mogelijk verzadigde vetten moet consumeren, zoals boter en volle melk, zijn achterhaald. Eigenlijk had dit advies nooit gegeven mogen worden, want er blijkt geen wetenschappelijk bewijs voor te zijn.

Volgens de Gezondheidsraad mag maximaal 10% van de dagelijkse hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt bestaan uit verzadigd vet. Deskundigen stellen nu echter dat verzadigd vet ten onrechte afgeschilderd werd als de grote boosdoener in een gezond dieet.

Britse onderzoekers publiceerden de resultaten van een meta-analyse van studies die aan de voedingsadviezen vooraf gingen in het BMJ’s Open Heart. Daaruit blijkt dat de adviezen gebaseerd zijn op tegenstrijdige resultaten van studies onder kleine aantallen ongezonde mannen. De conclusie luidt: ‘Dit voedingsadvies moet niet alleen herzien worden, het had niet ingevoerd mogen worden.’

Toch zijn nog niet alle deskundigen overtuigd. Cardioloog dr. Rahul Bahl van de Royal Berkshire NHS Foundation Trust maant in een reactie op het artikel tot voorzichtigheid. Hij is het er mee eens dat het afschilderen van verzadigde vetten als grootste boosdoener bij hart- en vaatziekten de aandacht heeft afgeleid van de risico’s van andere voedingsstoffen, zoals koolhydraten. ‘Maar de ene boosdoener vervangen door een andere, is ook geen oplossing’, waarschuwt hij.

Dr. Alison Tedstone, hoofd voedingsdeskundige bij Public Health Engeland, stelt: ‘Dit artikel levert geen kritiek op de huidige aanbevelingen voor verzadigde vetten, maar stelt dat het advies voortijdig werd geïntroduceerd in de jaren ’80, voordat er sprake was van de vele bewijzen die er nu zijn.’

Cardioloog dr. Aseem Malhotra van het Croydon University Hospital in London kan zich daarentegen wel vinden in de resultaten van de meta-analyse. Hij benadrukt dat er overtuigend wetenschappelijk bewijs is waaruit blijkt dat een hogere consumptie van vet dan wordt aanbevolen in de richtlijnen, tegelijkertijd met een lagere inname van geraffineerde koolhydraten, zoals suiker en wit brood, eigenlijk beter is voor je gewicht en de gezondheid van het hart. ‘Wat veel mensen zich niet realiseren is dat er veel verschillende soorten verzadigde vetten zijn. Verzadigde vetten uit volle yoghurt en kaas bijvoorbeeld kunnen zelfs gunstig zijn en het risico op bepaalde typen diabetes verkleinen.’

 

Bron(nen):   The Huffington Post UK      

11 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Burgermans

    Leuk voor onze Desiree.

  2. brabantman

    Kunnen wij nu een claim indienen vanwege het foute advies. Met als gevolg (te) vroege dood van sommige mensen? Wat staat ons nog meer te wachten ivm overige ‘kul’ adviezen m.b.t. voeding?

    • Vogelbeest

      Ik vermoed dat het voedingscentrum beslissingen heeft genomen op basis van zogenaamd neutraal onderzoek, wat in de praktijk betaald is door de voedingsindustrie.
      En wie betaald, die bepaald.

      (in antwoord op brabantman)
  3. Vogelbeest

    Met de kennis van nu is het zelfs gezonder om roomboter te eten dan becel of andere “gezonde” “plantaardige” halvarines en margarines. Huidige onderzoeksgegevens wijzen er op dat geraffineerd gehard plantaardig vet hoofbestanddeel van margarines en (vloeibare) halvarines de voornaamste oorzaak is van aderverkalking, slagaderbreuk, hersenbloeding en nog een hele rij hart-en vaatziekten die we meestal bestempelen als “welvaartsziekten”.

  4. Windows 8

    “Eigenlijk had dit advies nooit gegeven mogen worden, ..”
    Toch wel omdat iedereen, na de schaarste van de oorlog, volop genoot van de overvloed.

    “als de grote boosdoener in een gezond dieet.” In een “gezond” dieet, kan er geen “boosdoener” zijn, debielen. (anders is het geen “gezond ” dieet.

  5. Twan

    Dus, eet wat je wilt maar alles met mate!

  6. Meneer Dick

    Ik moet elke dag mij volproppen met verzadigde vetten want anders val ik af. Ik heb altijd een perfect lijf, gewicht en BMI, maar daarvoor moet ik mij wel volstouwen met allerlei lekker eten & drinken. Nooit margarine maar wel echte boter. Boerenmelk is voller dan volle melk. Het komt niet uit een boer of een boerin maar uit een koe; het is net zo vol als het uit de uier komt. Bij een lap vlees hoort net zoveel vet aan vast te zitten als in verhouding in het dier zit.

Reacties niet toegestaan