Als je echt wilt afvallen, ga je niet hardlopen

Je dacht misschien flink af te vallen door stug rondjes te blijven lopen in het park. Op zich is dat natuurlijk ook wel zo, maar het gaat sneller en efficiënter door gewichttraining.

Ten eerste verbrand je meer calorieën. Door met gewichten te werken, kweek je spieren en hoe meer spieren hoe meer vet je lichaam kan verbranden.

Ten tweede wordt het resultaat beter. Van hardlopen val je wel af, maar word je nauwelijks strakker. Met gewichten kun je specifiek bepaalde zones trainen.

Ten derde en misschien wel de belangrijkste reden: je hoeft minder tijd te besteden aan sporten. In plaats van uren rennen, kies je ervoor efficiënt bepaalde spiergroepen te trainen. Gebruik wel zware gewichten. Je zou al na tien keer dezelfde oefening vermoeid moeten zijn.

Bron(nen):   Het Laatste Nieuws      

12 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Windows 8

    ” Je zou al na tien keer dezelfde oefening vermoeid moeten zijn.”
    Oh ja? Hoe kan jij dat stellen Desiree? Ken jij mijn conditie dan?

    • knier

      Word jij nou nooit eens moe van je eigen gewauwel?

      (in antwoord op Windows 8)
    • Allard

      Dat moet toch niet zo moeilijk zijn om te raden? Ik denk dat Desiree ook wel doorheeft dat jij teveel achter je ultra scherpe Dell beeldschermpje doorbrengt. Misschien kun je je Dell wel tien keer per dag verplaatsen om zo toch een beetje aan je conditie te werken.

      (in antwoord op Windows 8)
    • Karel Kritisch (in antwoord op Windows 8)
  2. Burgermans

    Maar waarom zien hardlopers er dan slank uit en gewichtheffers niet?

  3. biker henk

    Ik ben nu bijna 6 jaren vrij intensief bezig met krachttraining en ga daarnaast regelmatig urenlang wandelen of fietsen. Mijn indruk is dat je door rustig te fitnessen (o.a. fietsen en wandelen) meer vet verbrandt dan door krachttraining. Door krachttraining win je alleen maar gewicht omdat je spiermassa opbouwt. Ik ben van 86 kg naar 105 kg gegaan bij een afnemende hoeveelheid vetmassa.

    • Karel Kritisch

      Eten is 80%, krachttraining is inderdaad erg effectief om af te vallen maar dan moet je je etenspatroon ook veranderen. Minderen met koolhydraten (1/3 eiwit, 1/3 vet, 1/3 koolhydraten ipv 60% koolhydraten), suiker vermijden. Als je gaat eten naar zwaar trainen dan word je zwaarder idd. Met hardlopen moet je 125 km lopen om 1kg aan calorieën te verbranden.

      (in antwoord op biker henk)
  4. Vogelbeest

    Van hardlopen val je niet of nauwelijks af. Ga maar bij de finish van een marathon staan. Er komen kerels met een bierbuik in een best-wel-redelijke tijd over de streep.

    Ga nu eens bij een snelwandelwedstrijd kijken De eerste groep lijken wel hongersnoodslachtoffers. Stevig doorwandelen verbrand vet. Hardlopen niet. Dat gebruikt glycogeen (spiervoedsel) opgeslagen in de spier zelf en vervolgens wordt de spier zelf afgebroken. Het lichaam breekt bij grote inspanning liever de spier zelf af dan het vetweefsel. Het vet is voor overleven tot het laatste moment.

    Gewichtstraining doet de spiermassa toenemen en daarmee het calorieverbruik in rust ( google RMR of Resting Metabolic Rate).

    De gezondste manier om af te vallen is een combinatie van gewichtstraining en HIIT (High Intensity Interval Training). Uitleg en instructables volop op youtube.
    De zo populaire buikspieren hebben niets met sit-ups en al die buikspierapparaten te maken die op de tell-sell kanalen worden aangeboden. Buikspieren zijn maar afhankelijk van 1 ding en dat is lichaamsvetpercentage.

    Bij dames komen de buikspieren tevoorschijn vanaf 19% lichaamsvet en bij heren vanaf 12%. De reden voor het verschil is dat bij dames het laatste vet op de bovenbenen blijft zitten en bij heren op de buik. Heren moeten dus verder gaan dan dames voor het geliefde six-pack in beeld komt.

    Inspiratie en motivatie hier: http://muscleandsexiness.tumblr.com/

    • Guest

      Het beste is nog om te zorgen dat je kanker krijgt, dan val je razendsnel af en ben je zo vederlicht en droog.

      (in antwoord op Vogelbeest)
  5. Tegendraads

    Zullen we gewoon een redelijk verhaal vertellen?
    Je moet het allebei doen!

    Een beetje cardio en een beetje kracht. Het is ook een zichzelf versterkende cyclus als je allebei een beetje doet. Het helpt hierbij als je ook je tijdens krachttrainingen je oefeningen niet altijd op dezelfde zone richt. Een beetje overlap is echter ok.
    Verder is het aan te raden om ook meer dan één sport te doen, zodat je jezelf een beetje allround ontwikkeld. Dit is goed om blessures tegen te gaan.

    En zoals eerder al verteld: je moet ook op je eten letten.

Reacties niet toegestaan