Zes tips voor een betere geestelijke gezondheid

Voor een lang en gelukkig leven is een gezonde geest net zo belangrijk als een gezond lichaam. Daarom is er vandaag, op de Internationale Dag voor de Geestelijke Gezondheid, extra aandacht voor psychische problemen en de oplossing ervan.

Het ideale moment dus voor een paar gezondheidsadviezen van Natasha Devon, woordvoerster en campagneleidster van het ministerie van Volksgezondheid in Engeland.

1. Wees egoïstisch
”Zorg ervoor dat je dagelijks een moment voor jezelf hebt om te doen waar je van houdt. Of dat nou een warm bad is of het luisteren van je favoriete muziek: zorg ervoor dat je het doet. Soms zelfs ten koste van anderen,” zegt Devon streng.

2. Maak jezelf los van het beeldscherm
Vermijd minstens twee uur per dag elk contact met een scherm. ”Te veel tijd doorbrengen achter een beeldscherm kan zorgen voor een verstoord slaapritme. En een goed ritme is nu juist zo belangrijk voor onze geestelijke gezondheid.”

3. Sport
Het moge inmiddels duidelijk zijn: sporten is goed voor de geest. Het vermindert depressies en angststoornissen en het geeft je een blij gevoel. Dus sleep je naar de sportschool en kom in beweging.

4. Ga schrijven
Ben je vaak gestrest dan kan het zeker helpen om je gedachten eens te ordenen door ze op te schrijven. ”Dingen op papier zetten kan er voor zorgen dat je meer grip krijgt op je gedachten en de stressfactoren die je bezig houden. Al is het maar een boodschappenlijst of een dagelijks dagboek, schrijven helpt!” bevestigt Devon.

5. Drink minder alcohol
Het lijkt een goed idee: de werkstress na een lange week vergeten door een paar borrels extra te drinken, maar je rust er niet van uit en werkt bovendien niet aan de oorzaak van het probleem.

6. Praat er over
Als je psychische problemen hebt, praat er dan over. Er rust nog steeds een taboe op, terwijl het zo goed is om er over te praten. ”Hoe meer mensen gaan praten over mentale problemen, hoe minder raar het wordt.”

 

Bron(nen):   Metro