De krant is dood. En nu?

Journalisten hadden er nooit op gerekend: hoe hun eigen begrafenis op de voorpagina’s van de krant zou komen. Het bestaat in Amerika waar kranten op de een schrijven: morgen zijn we er niet meer. En op die plek het nieuws over Afghanistan of Barack Obama even moet wijken. 
Nu de oude inkomsten van krant en tijdschrift (inkomsten op lezers- en advertentie-markt) zijn opgedroogd, is het tijd voor de vraag hoe de print-media in de toekomst aan de kost moeten komen. Een van de oplossingen: non-profit-organisaties komen te hulp. Als met serieuze nieuwsgaring en onderzoeksjournalistiek geen cent meer te verdienen is, zou dit een mogelijkheid kunnen zijn. 
Is dit allemaal te zwart gezien? Nee, alleen al in de VS raakten 8.000 journalisten in 2009 hun baan kwijt en gerenommeerde titels verdwenen of staan op het punt (The Boston Globe) te verdwijnen. Salon.com buigt zich derhalve over de vraag of ‘nonprofit journalism’ een optie is. 
In Amerika heb je een instelling die Center for Investigative Reporting heet en die al jaren bestaat. En die financiele steun verleent aan nieuwsorganisaties die onderzoeksjournalistiek verrichten. 
Want eerlijk is eerlijk: lang voor de huidige crisis waren veel kranten al niet meer in staat diepgravend onderzoek te verrichten. Heel wat titels konden allang niet meer bogen op hun ‘watchdog’-status en de krant als hoeder van de democratie was in veel gevallen derhalve een wassen neus. 
Op meer plekken in de VS ontstaan fondsen die kunnen worden aangewend voor hoogwaardige journalistiek. In sommige gevallen kwamen filantropen te hulp en her en der hebben deze injecties al geleid tot opvallende scoops. Ook worden lezers uitgenodigd om deel te nemen aan non-profit journalistieke organisaties. Door kleinere of grotere bedragen te doneren en in sommige gevallen werkt het. 
Wie had dat ooit gedacht. De journalistiek wordt weer een eerzaam vak, omgeven door idealen, gemaakt door idealisten. Waar mensen vrijwillig hun goede geld in steken.

Bron(nen):   Salon.com