Waarom Google ooit ten onder zal gaan

We zien Google – Search, Maps, Earth, Mail, Alerts en de rest – als zo fantastisch en dan ook nog permanent en gratis beschikbaar, dat ze onderdeel van ons dagelijks leven zijn geworden, zoals de zon, de regen en stoepen.
Maar in feite lijken ze meer op  kranten  en kunnen we er dus van genieten zolang als het duurt, schrijft Lee Gomes in Forbes

Een van de lessen die we de laatste tien jaar hebben geleerd is hoe snel kranten overbodig konden worden, of althans redacties vol met journalisten, correspondenten en fotografen. Ze dienden een doel toen steden in de twintigste eeuw vol met mensen waren die geinformeerd wilden worden en  kranten waren destijds de meest efficiente manier  om die mensen die informatie te brengen. Omdat er zoveel lezers waren,  wilden adverteerders graag in de kranten adverteren. De kranten, de adverteerders en de lezers dacht dat hun band voor eeuwig was.
Maar toen kwam de computer en het internet en was het met de positie van dagbladen in een paar jaar bekeken. Ze zijn overbodig en nutteloos geworden. Wat rest is een achterhoede gevecht.
De positie van Google nu is die van de kranten toen: schijnbaar onaantastbaar. Maar ook dat zal tijdelijk blijken. Google heeft een positie die past bij de huidige stand van de technologie en bij de huidige patronen van internetgebruik. Nieuwe patronen van Web-gebruik, nieuwe software, ze zullen er komen. En dan zal het Google vergaan zoals het de dagbladen vergaan is. Moeilijk voorstelbaar nu, maar de dagbladen wisten ook zeker dan hun positie voor eeuwig onaantastbaar was.

Bron(nen):   Forbes