Dan Browns nieuwste: de eerste recensie

Media
dinsdag, 15 september 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Je hoort de recensent hopen dat het niks is. Het kan toch niet zo zijn Dan Brown, net als met de Da Vinci Code, alweer een bijzonder boek heeft geschreven. Maar Janet Maslin van The New York Times geeft zich na 579 pagina's gewonnen. Ze vindt het prachtig. In de Verenigde Staten en Engeland komt de nieuwe Dan Brown, The Lost Symbol, vandaag uit en de serieuze media hebben het er druk mee. The Independent opent de krant vandaag over 8 kolom. En The New York Times besprak het boek gisteren. De plaats van handeling is een andere dan in de Da Vinci Code, maar hij lijkt er op: niet het Louvre in Parijs, maar het Capitool in Washington. Maar veel van de ingrediënten lijken verdacht veel op elkaar. Geen alibino monnik, dit keer, maar wel een andere rariteit. En weer zijner geheime genootschappen en verbroken beloften en bloedstollende momenten. Brown voerde voor dit nieuwe boek vijf jaar onderzoek uit en probeerde het resultaat in een 12 uur durende race tegen de klok samen te vatten. In die 12 uur volgen we hoofdpersoon Robert Langdon tijdens een avontuur met  de vaste ingrediënten: een moord, een geheim genootschap, een booswicht, losjes geïnterpreteerde historische feiten en een vrouwelijke assistente die samen met Robert begint aan een puzzeltocht om “iets belangrijks” te vinden. Volgens The Times is het boek nog meer dan het vorige zo geschreven dat de scriptwriter voor de film er weinig werk aan zal hebben. En dit keer geeft Brown ook alle adressen prijs waar zijn personages zich bevonden. De bustoer rond Browns plaatsen delict kan dus morgen van start gaan. Dat gaat wel verkopen, als we de recensie mogen geloven. De Nederlandse vertaling wordt verwacht in oktober.