De vrouw achter het merk

Politiek
zaterdag, 02 mei 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
‘We hebben het sterkste merk ter wereld: het merk Obama. Onze mogelijkheden zijn onbeperkt." Glapion Rogers (49) is de mooie dochter van een Creoolse Voodoo priesteres. Ze is de White House social secretary. In haar kamer in de oostvleugel van het Witte Huis speelt een iPod en bloeien orchideeën. Rogers is zo iemand, schrijft The Wall Street Journal, in wier buurt bloemen altijd bloeien. Haar kantoor is het centrum van de marketing van Obama. Rogers heeft onbeperkte toegang tot de heer en mevrouw Obama, tot de hele staf van het Witte Huis en tot de machtigen van Washington en Chicago. Zij is hoofd marketing van de firma Obama. Zij moet er voor zorgen dat het Witte Huis het imago krijgt hip en toegankelijk te zijn. Dat de Obama's gezien worden met de juiste mensen, worden geassocieerd met de juiste dingen. De Obama's kozen Rogers, omdat ze iedereen kent en snapt hoe sociaal netwerken in zijn werk gaat. Zij was hoofd markteing van grote bedrijven en is zelf het middelpunt van een netwerk van machtigen. Zij is het die iedere gebeurtenis met een sociaal karakter in het Witte Huis plant, van formele diners tot basketbal in de tuin, persconferenties, filmavondjes, alles. Rogers, die zichzelf de 'ogen en oren van Michelle en Barack' noemt, kent mevrouw Obama al twintig jaar en is met haar bevriend. "Het is mijn taak het presidentschap van Obama te promoten. Je moet mijn werk benaderen als marketing business, anders bereik je niets." En tot dusver gaat haar business zeer voortvarend. Het artikel in The Wall Street Journal Magazine telt 3000 woorden en is zeer de moeite waard voor wie iets wil snappen van het overrompelende succes van de Obama's.