De rekentruc van Camiel: elke auto goedkoper

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Met de kilometerprijs zou 59 procent van de automobilisten erop vooruit gaan. NRC stelt vast dat het inderdaad te mooi blijkt om waar te zijn. Het sommetje van Eurlings klopt namelijk alleen als je minder gaat rijden. Als autorijden 10 procent duurder wordt, en de automobilist rijdt vanwege die hogere kilometerprijs 15 procent minder,  dan gaat hij er financieel inderdaad op vooruit. Dát is de kern van de belofte dat het straks goedkoper wordt. Die 15 procent verkeersafname is geen doel meer. Het is een aanname geworden.

Dat levert vervolgens alle andere positieve argumenten voor een kilometerheffing. De files halveren, de uitstoot van fijnstof en kooldioxide daalt, de geluidsoverlast neemt af, het aantal verkeersdoden gaat met 7 procent naar beneden – allemaal statistische waarheden die direct samenhangen met minder verkeer. Maar als we niet minder gaan rijden, dan wordt het niet goedkoper, schoner, sneller, maar wordt wel de schatkist voller.

Bron: NRC Handelsblad (niet online)