Dit is het meest misleidende product van het jaar

Ieder jaar reikt voedingswaakhond Foodwatch het Gouden Windei uit voor het meest misleidende product van het jaar. Consumenten mogen uit tien producten kiezen welke ze het aller ergst vinden. Dit jaar is met 23 procent van de stemmen gekozen voor de chocopasta voor baby’s van het merk Kleine Keuken.

Kleine Keuken raadt de chocopasta aan voor baby’s vanaf acht maanden. Op de verpakking staat ‘gezoet met kokosbloesemsuiker, een natuurlijk ingrediënt’. Daardoor wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat de chocopasta niet ongezond is.

“De chocopasta van de Kleine Keuken bevat 30% suikers en 39% vet, waarvan 5% verzadigd. Het is dan ook niet aangeraden om dit aan je baby van 8 maanden te geven”, schrijft Foodwatch op hun website. “Baby’s horen juist in deze levensfase aan groente, fruit en andere gezond eten te wennen, zodat ze er op latere leeftijd van houden.”

De seizoensgroente van Albert Heijn eindigde met 22 procent van de stemmen op de tweede plaats. De supermarkt prees onder meer asperges uit Peru en sperziebonen uit Egypte aan als seizoensgroente. Dat de verkiezing effect heeft, blijkt wel uit het feit dat AH heeft aangekondigd te stoppen met de term seizoensgroente voor groente uit andere werelddelen.

Op de derde plaats eindigde de AH Geitenkaasspread die voornamelijk koeienkaas bevat. De grootgrutter heeft aangegeven dat het etiket wordt aangepast.

Bron(nen):   Foodwatch