De autovrije stad komt eraan

Overal ter wereld, en zeker ook in Nederland, hebben overheden gepoogd het autoverkeer terug te dringen. Maar waarschijnlijk gaan die inspanningen nergens verder dan in Vauban, een voorstadje van Freiburg, in het zuiden van Duitsland. Vauban is vrijwel volledig auto-vrij.
Het bezit van auto’s is nog net toegestaan, maar parkeren voor de deur is er niet bij. Bezitters van auto’s moeten hun wagen achterlaten bij een van de twee grote parkeergarages aan de rand van de stad – waar een plekje meer dan 40.000 euro kost. Voor het vervoer in de stad zijn de inwoners aangewezen op de tram of op de fiets.
Volgens The New York Times staat Vauban in de belangstelling omdat het een schoolvoorbeeld is van ‘slimme planning", een vorm van stadsontwikkeling waarbij wordt geprobeerd het autobezit terug te dringen. Elementen daarvan zijn overal ter wereld terug te vinden: beperking van het aantal parkeerplaatsen, beter openbaar vervoer en winkels op loop- of fietsafstand.
Deze ontwikkeling kan ook in het autogekke Amerika  op steeds meer steun rekenen, mede dankzij Transportation of America, een coalitie van honderden organisaties die het land minder afhankelijk willen maken van autobezit. In de buurt van Oakland is nu een ‘autoluwe’ wijk gepland naar voorbeeld van Vauban.
Autoluw is Vauban zeker. Zeventig procent van de huishoudens is niet in het bezit van een auto. Een meerderheid van de gezinnen heeft zijn auto verkocht toen ze naar Vauban verhuisden. Niet verbazingwekkend is dat het anti-autobeleid een speciale aantrekkingskracht heeft op burgers die het beste voorhebben met het milieu. Dat is ook terug te zien in het stemgedrag tijdens de verkiezingen: meer dan de helft van de bevolking stemt op de Groenen.

Bron(nen):   The New York Times