Hamsteren is net zo lekker als seks

Britse onderzoekers hebben aangetoond dat het zien van aanbiedingen in de supermarkt even opwindend is als seks. Zij vergeleken de hersenactiviteit van mensen tijdens verschillende bezigheden, waaronder boodschappen doen en een erotische film kijken. Als de proefpersonen korting of een bon voor een gratis geschenkje kregen, steeg hun niveau van opwinding tot dat van het zien van porno.

Opwinding werd gemeten door middel van gespecialiseerde apparatuur die oogbewegingen en lichamelijke reacties bij emoties registreert. De iMotion geeft de mate van opwinding weer op een schaal 1 een tot en met 10. maatregelen. Bij 1 is er weinig tot geen opwinding. Bij 10 is er sprake van een ernstig trauma. Het zien van erotische foto’s levert doorgaans een score tussen de vijf en zeven op. Een bon voor een luisterboek voor de kinderen bij een potje Marmite was goed voor een score van 5,8.


Hoewel nog niet alle resultaten bekend zijn, lijkt de mate van opwinding bij consumenten ook samen te gaan met hogere verkoopcijfers. Marketing experts geloven dat de gemiddelde consument binnen twee seconden na het zien van een product besluit om het al dan niet te kopen. Daarna is het uiteraard de bedoeling dat de consument het product blijft kopen. Het onderzoek probeert ook uit te vinden welke factoren daaraan bijdragen. Het volgen van de ogen van het winkelend publiek is een belangrijke graadmeter: als mensen lang genoeg naar de verpakking kijken, zullen ze eerder geneigd zijn het product te kopen.

Bron(nen):   The Daily Telegraph