Hamsteren is net zo lekker als seks

Samenleving
dinsdag, 14 september 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Britse onderzoekers hebben aangetoond dat het zien van aanbiedingen in de supermarkt even opwindend is als seks. Zij vergeleken de hersenactiviteit van mensen tijdens verschillende bezigheden, waaronder boodschappen doen en een erotische film kijken. Als de proefpersonen korting of een bon voor een gratis geschenkje kregen, steeg hun niveau van opwinding tot dat van het zien van porno.
Opwinding werd gemeten door middel van gespecialiseerde apparatuur die oogbewegingen en lichamelijke reacties bij emoties registreert. De iMotion geeft de mate van opwinding weer op een schaal 1 een tot en met 10. maatregelen. Bij 1 is er weinig tot geen opwinding. Bij 10 is er sprake van een ernstig trauma. Het zien van erotische foto's levert doorgaans een score tussen de vijf en zeven op. Een bon voor een luisterboek voor de kinderen bij een potje Marmite was goed voor een score van 5,8.
Hoewel nog niet alle resultaten bekend zijn, lijkt de mate van opwinding bij consumenten ook samen te gaan met hogere verkoopcijfers.