NS-managers hebben helemaal niets met het spoor

Samenleving
donderdag, 09 december 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Frustratie alom bij conducteurs, machinisten en monteurs van de NS en ProRail. De Volkskrant schrijft over de grote onvrede onder het lagere personeel over de bedrijfstop. De recente problemen op het spoor zouden grotendeels te wijten zijn aan gebrekkige interne communicatie van besluiteloze managers. Volgens de Volkskrant bracht de FNV vlak voordat de winter inviel een zwartboek uit onder de titel ‘De kou uit de lucht’. Daarin wijst het technisch personeel van de spoorbedrijven erop dat de nieuwe Sprinter, de metroachtige trein die de oude stoptreinen vervangt, zeer storingsgevoelig is. In de nieuwste generatie treinen zit veel meer elektronica dan in de oude treinstellen. Dat maakt de treinen erg kwetsbaar voor vocht. Juist die Sprinters en ook de dubbeldekkers lieten het de afgelopen dagen afweten. Wat de bezorgde monteurs al hadden voorspeld, gebeurde ook: inlopend smeltwater zorgde ervoor dat elektronica in de treinen van slag raakte. Dit terwijl de NS had toegezegd het afgelopen jaar alle dubbeldekkers te reviseren. ‘Dat was een van de met veel fanfare aangekondigde maatregelen om het spoor 'winterhard' te maken’. Maar het programma om de wissels en de treinen winterbestendig te maken, was niet op tijd gereed, terwijl NS en ProRail dat wel hadden beloofd. De technici zagen de problemen aankomen, maar het mangement heeft niet naar hen geluisterd.
Volgens de FNV is er bij de NS en ProRail onvoldoende aandacht voor het primaire proces, het laten rijden van treinen. Hoe dat komt? Omdat de managers zich richten op grote lange termijnprojecten en omdat ze op grote afstand staan van de werkvloer. ‘Het hogere kader heeft geen enkele affiniteit met het vakmanschap van het oude NS-spoor’, zegt de FNV. Onbegrijpelijk is het dat de NS op grote schaal Sprinters heeft aangeschaft, zonder zich er van te verzekeren dat deze treinen seizoensbestendig zijn. Pas deze winter wilde de NS een sneeuwtest met een Sprinter in Tsjechië uitvoeren. Maar ondertussen rijden er al meer dan honderd Sprinters. De conducteurs en machinisten zijn al net zo gefrustreerd over de gang van zaken als hun collega's van de techniek. Zo werd het rijdend personeel op op 4 december geconfronteerd met een enorme besluiteloosheid bij het management. Niemand wist meer wat er moest gebeuren en medewerkers op de treinen en de stations moesten boze reizigers trotseren, zonder dat ze zelf adequaat geïnformeerd waren. Het spoor winterklaar? Hoongelach kregen de medewerkers over zich heen. Nee, die campagne schoot zaterdag helemaal in het verkeerde keelgat. De uitzending van de winterklaar-reclamefilmpjes is deze week toch maar stopgezet.