Reken af met je perfectionisme en twijfelzucht

Perfectionisme kan je behoorlijk in de weg zitten en twijfelzucht is ook niet handig, maar als je beide hebt ben je helemaal in de aap gelogeerd. In ieder geval loont het de moeite om deze cirkel te doorbreken. Je houdt er meer tijd en minder stress aan over.

Wat is perfectionisme? Is het een kwestie van een hoog streefniveau voor de doelen die je belangrijk vindt? Is het een patroon van muggenzifterij, angst voor fouten en controle? Of vind je jezelf pas de moeite waard als je voldoet aan de eisen van perfectie? Wij hebben het over het laatste: je zelfwaardering is afhankelijk van je prestaties en je prestaties kunnen altijd nog beter. Een dergelijke instelling vormt een bron van negatieve emoties. Angst komt het meeste voor. Vaak krijg je last van anticipatie-angst. Voor je iets gaat doen, denk je al ‘als dat maar goed gaat!’. Maar je kunt ook angstig zijn voor het oordeel van anderen: ‘als ik een fout maak, vindt iedereen mij een mislukkeling’. Geen geruststellende gedachten, dus.

Perfectionisme is de ideale voedingsbodem voor faalangst en twijfelzucht. Je wil bij iedere taak een geweldige prestatie leveren. Je twijfelt of dat lukt. Het idee dat het kan mislukken, maakt je angstig. Dat probeer je te vermijden en daarom schuif je de taak voor je uit. Je probeert er niet aan te denken en zoekt afleiding. Maar als je wacht tot je er 100% zeker van bent dat je zal slagen, kun je lang wachten. En andersom kan twijfelzucht en uitstelgedrag ertoe leiden dat je te lang wacht om ergens aan te beginnen en het daardoor inderdaad een onmogelijke opgave wordt.

Je kunt dit proces doorbreken door je gedachten in vraag te stellen en door een onderscheid te maken tussen wensen en eisen. En het allermoeilijkste: koppel je gevoel van eigenwaarde los van je prestaties. Eén domme actie maakt je niet tot een dom persoon. Je bent veel meer dan wat je vandaag presteert. Je bent ook meer dan de optelsom van geslaagde en minder geslaagde opgaven. Dat is het idee van het ‘pluralistische zelf’. Als je jezelf ziet als een persoon met verschillende eigenschappen, talenten, emoties, overtuigingen, vaardigheden en ervaringen, doet 1 enkele prestatie of mislukking daar niet veel aan af.

Bron(nen):   Psychology Today