Jongen overlijdt, omdat niemand hem wilde ophalen uit Parijse banlieue

Frankrijk is geschokt. Een tienjarige jongen is overleden, omdat hulpdiensten en taxi’s hem niet wilden ophalen uit een ‘riskante’ voorstad van Parijs. ‘Niemand wilde ons helpen, alleen omdat we in deze wijk wonen’, vertelde de moeder volgens De Standaard op de Franse televisie. De regering stelt een onderzoek in.

Zacharie had hevige buikpijn en de medicijnen tegen buikgriep hielpen niet. Tegen twee uur ‘s nachts had de jongen zo’n pijn dat moeder Monique de brandweer belde voor hulp. Maar die wilde niet komen en verwees hen door naar de ambulancedienst. Ook die weigerde uit te rukken.

‘Ze zeiden dat we zelf naar het ziekenhuis moesten komen, maar we hebben geen auto,’ aldus Monique. Een taxi werd gebeld, maar die zei: ‘we komen ‘s nachts uw wijk niet in, dat is te gevaarlijk’.

Om drie uur ‘s nachts namen de ouders hun zoon mee naar buiten en sleepten hem hun gevaarlijke wijk uit naar veiliger gebied. Monique: ‘Ik ben toen midden op de weg gaan staan, met mijn zoon in mijn armen, en heb een taxi aangehouden’.

Maar die kwam te laat. Zacharie is later in het ziekenhuis overleden aan een blindedarmontsteking.

De familie van Malinese afkomst woont in Épinay-sur-Seine, een ‘riskante’ voorstad ten noorden van Parijs. Van veel banlieues is bekend dat artsen en brandweer er niet meer naartoe gaan zonder politiebegeleiding.

 

Bron(nen):   De Standaard      

50 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Jan Terlouw

    Wat triest! DIt is een voorbeeld van moreel verval en zwakke handhaving. In de balieus wonen alleen maar arme mensen en door een dergelijke houding van de ambulancedienst en brandweer zijn die mensen verworden tot tweederangsbrugers.

    • knier

      En het tuig wat van die wijk een bijna onneembare vesting van criminaliteit heeft gemaakt is natuurlijk weer niks te verwijten,altijd de “ander” z’n schuld he….

      (in antwoord op Jan Terlouw)
      • Karl Ruprecht Kroenen

        Van Israël?

        (in antwoord op knier)
        • Jan Terlouw

          Jij bent geobsedeerd door israel. Obsessie is slecht. Denk aan je hart.

          (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
          • Pietje_Precies

            Kun je aub in bovenstaande context ISIS even voor me duiden. Die menen toch zelf de pure islam te beleven? Of zijn er meerdere islammen?
            Ook daarvan is bekend dat die vooral in achterstandswijken aanhang hebben.
            Volgens mij is hier de discussie vooral over oorzaak-gevolg aan de orde. Islam volgt uit sociale achterstand of andersom. Uitzichtloosheid leidt tot zoektocht naar zingeving die in radicale islam gevonden wordt. Maar wellicht lijdt teveel islamitische/Noord-Afrikaanse cultuur ook tot uitzichtloosheid in een Westerse samenleving…

            (in antwoord op Jan Terlouw)
    • Apekool

      Lekker makkelijk om hulpverleners “een dergelijke houding” te verwijten. Die Parijse buitenwijken zijn door Arabische cultuurverrijkvers volledig verpest – natuurlijk blijf je daar weg.
      Waarom wonen daar alleen arme mensen? Omdat er drommen klaplopers uit (Arabisch) Afrika wonen die niets kunnen maar vooral niets willen – nou ja, gratis geld en een beetje drugs dealen dan nog wel.

      (in antwoord op Jan Terlouw)
      • Jan Terlouw

        Apekool, de islamofoob en racist is weer lekker bezig.

        (in antwoord op Apekool)
        • Dead Silence

          Wat heeft bovenstaande reactie te maken met de feiten?

          (in antwoord op Jan Terlouw)
          • harrr

            Feiten?// /Feit is dat het allemaal moslimimport is uit zandbaklanden die de wijk zo onveilig maakt dat de hulpdiensten er niet meer in willen , maar als je dat zegt dan ben je islamofoob en rascist.. dus het klopt toch 😉

            (in antwoord op Dead Silence)
          • Jan Terlouw

            Zie mijn bovenstaande reactie. Heeft niets met religie te maken. Sterker nog, dit soort gedrag wordt sterk afgewezen door de islam.

            (in antwoord op harrr)
          • Dead Silence

            Dan zijn er een hele hoop volgelingen die te dom zijn om de islam te begrijpen.

            (in antwoord op Jan Terlouw)
          • Jan Terlouw

            Op 1.5 miljard moslims vind je criminelen, drugsdealers etc. Het zijn net mensen! Je moet de theorie (quran) en de praktijk (moslims) uit elkaar houden. Wat jij doet is kijken naar het gedrag van de mensen en vervolgens claimen dat het aan de islam ligt. Dat is hetzelfde als dat je zou kijken naar het rijgedrag van mensen en op basis van de vele verkeersovertredingen zou concluderen dat het allemaal te wijten is aan de theoretische rijvaardigheidslessen.

            (in antwoord op Dead Silence)
        • Apekool

          Vertel eens, wie zijn de mensen die de buitenwijken gevaarlijk maken, waar komen ze vandaan en wat is hun achtergrond? Wat doen ze voor de kost?

          Waarom denk je dat ik een racist of islamofoob ben? Man en paard noemen is wellicht onprettig voor sommigen, maar dat maakt mij hooguit een vervelend kereltje.

          Misschien kan je nogmaals je grote wijsheid laten schijnen in zo’n briljante one-liner.

          (in antwoord op Jan Terlouw)
          • Jan Terlouw

            Voor jou is de verklaring geven een vorm van wijsheid, voor mij is het een kwestie van gezond verstand gebruiken. Dit heeft niets te maken met religie. Ik herhaal het nogmaals: dit heeft niets te maken met religie. Dit heeft te maken met de lage sociaal economische status van de mensen die in de banlieues worden in combinatie met discriminatie en uitsluiting. Dit soort problemen zie je in veel landen. In Amerika bestaan bijvoorbeeld getto’s die voor veel mensen een ‘no go area’ zijn. Ik kan je vertellen dat er nauwelijks moslims in die getto’s wonen. Het zijn met name kansloze zwarte Amerikanen en latino’s. Een kwestie van een lage SES en heeft niets met religie te maken.

            (in antwoord op Apekool)
    • Calhoun84

      Nu weet ik in ieder geval zeker dat je hier alleen maar loopt te trollen 🙂

      (in antwoord op Jan Terlouw)
    • Karl Ruprecht Kroenen

      Dat waren ze al hoor.

      Als jij niet van werken houdt en je niet wilt aanpassen en de taal van je gastland niet kan of wil spreken, dan eindig je vanzelf in een of andere schotel wijk waar de tijd stil staat en men gezellig doet alsof men in land van oorsprong woont.

      (in antwoord op Jan Terlouw)
      • Jan Terlouw

        Karl. Ben het met je eens. Ik leg de schuld bij die oproerkraaiers en niet bij de hulpdiensten. Ik had het over moreel verval van die jongeren en niet van de hulpdiensten.

        (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
      • ikookeven

        Hoe weet jij dat? Heb jij die mensen gesproken?

        (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
        • Karl Ruprecht Kroenen

          Ja, toevallig wel ja!

          En ze geven het nog gewoon toe ook;

          Wij willen niet integreren!
          Wij willen niet werken!
          Wij willen uitkering!
          Wij doen geen moeite om de taal te leren van ons gastland!
          Wij willen tv kijken uit ons thuisland!
          Wij haten autochtonen!
          Wij hebben geen probleem met crimineel zijn, we kunnen toch de schuld daarvan bij Israël en de Joden neerleggen!
          Deze wijken zijn van ons en er komt niemand binnen die wij niet mogen.

          (in antwoord op ikookeven)
          • meesan

            “We willen geen moeite doen om de taal te leren van ons gastland”. Dat kost ook geen enkele moeite als Malinees, want Frans is de officiële taal van Mali.

            (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
          • Jan Terlouw

            Karl is vooringenomen en geeft blijk van onwetendheid. Die moet je niet serieus nemen.

            (in antwoord op meesan)
          • Karl Ruprecht Kroenen

            Hieronder ben je het met gewoon met mij eens, hoe kan dit nou?

            Vlaag van verstandsverbijstering?

            (in antwoord op Jan Terlouw)
          • Karl Ruprecht Kroenen

            Er zijn nog meer landen in Europa waar deze pareltjes neergestreken zijn.

            (in antwoord op meesan)
      • Jan Duine

        “en de taal van je gastland niet kan of wil spreken”……je weet totáál niet waar je het over hebt. Het simpelst aan te tonen door hetgeen je zegt over de taal…….99,9% van de “niet autochtone” mensen die in de banlieus wonen komen uit de ex-koloniën van Frankrijk in Afrika en hebben Frans als hun primaire taal.

        (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
        • Karl Ruprecht Kroenen

          Er zijn nog meer landen in Europa waar deze pareltjes neergestreken zijn.

          (in antwoord op Jan Duine)
    • Pietje_Precies

      Ja, dit ligt echt aan de hulpdiensten (NOT!!!) Die kennen gewoon het klappen van de zweep. Het is hier toch ook in opkomst, dat ambulancepersoneel wordt aangevallen door omstanders? Die ambulance rijders zijn net mensen hoor. Die denken ook aan hun eigen veiligheid. Tant pis voor de zieke als in zijn wijk blijkbaar een cultuur heerst waar niet normaal gewerkt kan worden.

      (in antwoord op Jan Terlouw)
  2. harold2109

    Vreemd verhaal. Zoon krijgt buik krampen en moeder belt de…. Brandweer…. Ze wordt logischewijs doorverwezen naar de ambulance dienst. De weigerd ( lijkt mij strafbaar) dan belt moeder niet de politie, wie in de wijken in overvloed moeten zijn lijkt mij, maar gaat zelf de straat op met zoonlief. Frankeijk heeft een spookleger ” vreemdelingen legioen” die in zo’n beetje elk oorlogs gebies actief is. Zet die daar neer! Dit mag de franse regering zich zeker aanrekenen.

    • ikookeven

      Vrij normaal om in Frankrijk de Saveurs-pompiers te bellen bij nood. Ook ipv de ambulance. Voor ieder handig en noodzakelijk om te weten!

      (in antwoord op harold2109)
  3. Anton van Haasteren

    In Zweden speelt dit ook. In Stockholm zijn wijken onbereikbaar voor politie. Dit krijgt maar weinig aandacht.

    http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/5592

  4. Dead Silence

    Einde der beschaving en terug naar de oertijd en ontstaan van subsoort van de Homo Sapiens.

  5. Karl Ruprecht Kroenen

    Dit is gewoon de schuld van Israël.

    Die zitten natuurlijk achter het complot om deze arme moslim immigranten in zulke wijken te houden en te laten creperen.
    Weer een duivels plan van de Mossad.

    • Dead Silence

      Ik kan geen andere verklaring vinden 😉

      (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
      • Karl Ruprecht Kroenen

        Ja echt he?

        Dat Joodse tuig… 🙂

        (in antwoord op Dead Silence)
        • Jan Terlouw

          Het is misselijkmakend om te zien hoe van elk onderwerp een israel vs islam kwestie wordt gemaakt. Dat zegt alles over het eenzijdige wereldbeeld van deze mensen. Een te laag cognitief vermogen om de juiste verbanden te kunnen leggen. Laten we het daar op houden.

          (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
          • Karl Ruprecht Kroenen

            Ja erg he?

            We hadden hier dus laatst zo een figuur Mihammed Kouki heet ie geloof ik, die draaide na een kort moment hier dus compleet door en was alleen nog maar pro islam,pro Palestijnen en anti Israël mantra’s aan het uitspuwen.

            (in antwoord op Jan Terlouw)
          • Jan Duine

            Nee hoor, voornamelijk een alles verterende haat tegen alles wat zelfs maar riekt naar de Islam!

            (in antwoord op Jan Terlouw)
    • harrr

      huh? als het echt k*t is is het toch altijd de schuld van geertje? 😉

      (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
  6. Divert

    Interessant stukje uit Trouw, enkele jaren geleden:

    Een jaar na de beruchte rellen in de Franse voorsteden vrezen autoriteiten een reprise. Jeugdbendes wedijveren in geweld. Wie is het vaakst op tv?

    Er gebeurt weleens wat in Amsterdam-Oost of een ander Nederlands stadsdeel met veel immigranten. Maar het valt allemaal mee vergeleken met de veldslagen in de uitgestrekte archipel van de honderden quartiers sensibles, Frankrijks ’gevoelige wijken’.

    De afgelopen weken was het vooral onrustig in steden rond Parijs, zoals Corbeil-Essonnes, Les Mureaux, Massy, La Courneuve, Epinay-sur-Seine. Verschillende agenten werden in een hinderlaag gelokt en het ziekenhuis in geslagen door jongens met knuppels en bivakmutsen.

    In de eerste zes maanden van dit jaar raakten 2.500 agenten gewond; een gemiddelde van vijftien per dag. De inlichtingendienst van de politie, de Renseignements généraux, spreekt in een uitgelekte notitie over ’bendes die effectiever, sneller en heftiger’ opereren en waarschuwt voor een gewelddadige herdenking van de rellen van vorig jaar november. Die begonnen na de dood, op 27 oktober, van Zyed Benna en Bouna Traore in Clichy-sous-Bois. Zyed en Bouna werden geëlektrocuteerd in een transformatorhuisje waar zij zich schuil hielden voor agenten.

    De politie vertoont zich de laatste tijd dan ook zo weinig mogelijk, omdat alleen hun aanwezigheid al wordt opgevat als een provocatie.

    Maar de bendes richten zich niet alleen tegen de keufs, zoals agenten heten in de taal van de banlieue. Afgelopen weekend joegen jongens (meisjes zijn er nooit bij) in Grigny mensen een stadsbus uit die even later in vlammen opging.

    Woensdagavond gebeurde hetzelfde met twee andere bussen elders rond Parijs. Een bus in Bagnolet werd ’ontruimd’ door jongens die de passagiers met wapens bedreigden. Een passagier moest een ruit breken om aan de vlammen te ontkomen.

    De Franse media berichten terughoudend over wat hier en daar een ’sluimerende burgeroorlog’ of zelfs een ’intifada’ wordt genoemd. De krant Le Monde riep vorig week collega’s van andere media op, zich verantwoordelijk te gedragen.

    Volgens Jean-Yves Bugelli van politiebond Alliance stond in november vorig jaar de ’trofee voor de wijk die het vaakst op tv is’ op het spel. „En nu”, zo verklaart hij cynisch, „is er kennelijk een prijs voor de beste hinderlaag. Ze proberen elkaar te overtreffen.”

    Op internet rivaliseren jongens uit de gevoelige wijken via honderden blogs, die namen hebben als Black Guerrilla Armée. De grote hit de laatste was tijd een filmpje waarop te zien hoe in de stad Les Mureaux een politieauto na de vlucht van de inzittenden in brand wordt gestoken.

    De bloggeurs bedreigen de keufs maar ook elkaar in een vaak bijna onleesbare mengeling van straat- en sms-taal en gewoon Frans met opvallend veel spelfouten. Alles draait om de vraag welke buurt ’le plus ghetto’ (het gevaarlijkst) is. Vandaar ook dat de relschoppers in november altijd in hun eigen gebied bleven.

    Behalve de angst het vuur op te stoken, valt op dat journalisten, politici en sociale wetenschappers worstelen met de vraag wie schuldig is aan het geweld. Een probleem dat meestal wordt opgelost door de verantwoordelijkheid te verdelen over de politie en de niet nader aangeduide jeunes, de jongeren.

    Zo begint een reportage in Le Monde over Corbeil-Essonnes bijvoorbeeld met de vaststelling dat politie en jongeren ’goede redenen hebben elkaar te haten’. De politie is bang voor een regen van stenen, staat er, de jongeren vrezen de zoveelste identiteitscontrole of een, volgens de bewoners, niet altijd zachtzinnige fouillering.

    Toch verschijnen er barsten in deze consensus. De commentator Laurent Joffrin (Nouvel Observateur) zette bijvoorbeeld vorige week een ongebruikelijke stap: hij bracht een hommage aan de drie dienders die het in Epinay-sur-Seine zonder enige aanleiding moesten opnemen tegen een knokploeg van dertig man. Hij keerde zich tegen ’de intellectuele luiheid van links voor wie een politieman bijna per definitie een brute racist is’.

    Ondanks de onmiskenbaar levensbedreigende situatie losten zij alleen een paar schoten in de lucht, noteert Joffrin. „Stel je voor als een van de aanvallers door een verkeerde beweging was gedood. De woede van de buurt zou weldra zijn uitgemond in een oncontroleerbare opstand.”

    Ook de dominante theorie die het geweld duidt als antwoord op sociale ongelijkheid en discriminatie, vooral van de kant van werkgevers, verliest terrein.

    De meest complete studie naar de rellen, een onderzoek onder leiding van de socioloog Hugues Lagrange, merkt op dat de werkloosheid, net als bijvoorbeeld bij Marokkanen en Antillianen in Nederland, vooral het resultaat is van een gemiddeld laag opleidingsniveau.

    Van de meer dan 2000 relschoppers die moesten voorkomen (een goede doorsnee van de van de banlieue-jeugd, volgens Lagrange) waren de meesten niet ouder dan 20. Uit de statistiek voor het epicentrum van de rellen, het departement Seine-saint-Denis bij Parijs, blijkt dat 44 procent nog op school zit en dat 21 procent een opleiding voor probleemleerlingen volgt. De rest is ongediplomeerd schoolverlater.

    Iets minder dan 10 procent verricht laag gekwalificeerde arbeid.

    Voor Lagrange, die 200 steden onderzocht, springen er twee factoren uit: de buurten waar de rellen het langst duurden en waar ze het hevigst waren, tellen een veel groter dan gemiddeld aantal jongeren onder de 20 jaar (tot 40 procent, tegen een landelijk gemiddelde van 25 procent). En er wonen opmerkelijk veel Afrikaanse families met meer dan zes kinderen.

    Dat laatste onderscheidt de rellen van 2005 van soortgelijke, kleinere explosies in de jaren tachtig en negentig, schrijft Lagrange. Afrikaanse jongens waren net zo vaak op de been als hun buurtgenoten van Algerijnse origine, terwijl Frankrijk vier maal zoveel Magrebijnse immigranten telt.

    De sub-Saharianen vormen de meest recente, de armste en de slechtst opgeleide immigratiegolf. De traditionele levensstijl van Senegalezen en Malinezen (met polygamie en uitgebreide clans waarin broers de leiding hebben) zorgt in de flats voor grote spanningen. Veel kinderen hangen permanent op straat rond.

    Moeders uit Guinee, Kameroen en de Kaap Verdische Eilanden staan er vaak alleen voor. Zodra hun zonen de puberleeftijd bereiken, hebben zij niets meer over hen te vertellen.

    Onder Malinezen en Senegalezen komt het vaak voor dat jonge kinderen opgroeien met vaders die vaak al de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt en hun tijd verdelen tijd tussen Frankrijk en Afrika. Problemen worden vaak erger door de rivaliteit tussen co-echtgenotes.

    Ruimte om thuis huiswerk te maken is er niet, de (meestal) analfabete moeders in hun boubou (traditionele kledij) zijn niet in staat hun kinderen op school te stimuleren. Het besef dat de weg naar succes via het onderwijs loopt is meestal zwak ontwikkeld, de autoriteit van leraren wordt vaak niet geaccepteerd.

    Deze omstandigheden bevorderen het ontstaan van een subcultuur van een gewelddadige en dealende en helende jeugd. Zij willen niet zozeer deel zijn van de Franse samenleving, maar proberen die juist buiten hun territorium te houden.

  7. Jan Terlouw

    Dank je Divert. In het artikel lees ik niets over geloof maar wordt de oorzaak gezocht in de lage sociaal economische status van de families en jongeren. Heb ik toch weer gelijk 😉

    • Divert

      Dat ben ik niet helemaal met je eens. In het artikel wordt namelijk niet gesproken over de achterliggende oorzaken van de lage sociale status van deze mensen. Geloof zou daar best een rol in kunnen spelen.

      (in antwoord op Jan Terlouw)
      • Jan Terlouw

        De lage SES van die mensen, is zoals bijna altijd bij achterstandswijken en ghetto’s, de mainstream oorzaak. Jij bekijkt de wereld kennelijk vanuit een theologische bril op zoek naar ‘bewijs’ dat alle oorzaak bij de islam ligt. Succes met je zoektocht!

        (in antwoord op Divert)
        • Divert

          Dit is wel grappig. Je verwijt mij in zekere zin dat ik er al vanuit ga dat geloof een rol speelt in SES (lees mijn antwoord nog eens goed “zou daar best een rol in kunnen spelen”), terwijl voor jezelf je standpunt al vaststaat zonder ergens bewijs voor aan te dragen. En overigens verwijt je meer mensen in deze discussie vooringenomenheid terwijl ik jou nog het minste argumenten heb zien aandragen.

          (in antwoord op Jan Terlouw)
          • Jan Terlouw

            De socioloog heeft 200 steden onderzocht. Hij heeft geen enkele keer het geloof aangehaald of benoemd. Ik lees over verstoorde ouder/kind relaties, verscheurde gezinnen, lage opleiding etc. Typisch zaken die horen bij een lage SES. Had het geloof enigszins een rol gespeeld dan was het zeker in een of meerdere van die 200 steden naar voren gekomen.

            (in antwoord op Divert)
          • Karl Ruprecht Kroenen

            Geen koppeling met het geloof?

            Das wel een sterk staaltje ontkenning dan he?

            Het zijn allemaal islamieten .
            Ga maar naar willekeurige steden met dit soort wijken waar dan ook in Europa en je ziet hetzelfde verschijnsel onder deze mensen die allemaal islamiet zijn.

            De islam leert de mensen namelijk niet dat ze moeten werken en een bijdrage moeten leveren aan de maatschappij waarin ze leven.

            De islam roept in het geheel niet op tot eerlijke arbeid, wetenschap, kunst en culturele progressie.
            De islam roept op tot Jihad en de wereld veroveren en tot dar al islam te maken.

            Dankzij dat mooie geloof lopen deze aanhangers in die steden mijlenver op achter en het gevolg daarvan is een lage sociale economische status.

            In het Sikh geloof is arbeid een heilige roeping en is de streek waar zij wonen in India de rijkste streek van het land.

            In het Jodendom is progressie en streven naar uitmuntendheid een heilige plicht en zie wat er van gekomen is aan uitvindingen, patenten en Nobelprijzen.

            In het Christendom is arbeid en een nuttige bijdrage aan de samenleving een roeping die bij het geloof hoort.

            En zelfs onder Atheïsten, humanisten en nog meer soorten mensen is arbeid en een nuttige bijdrage leveren aan de samenleving een heel normale zaak.

            Dat zijn fundamenten die er toe doen, en zodra je die niet hebt dan is achterlijkheid, armoede en criminaliteit het gevolg.
            Net zoals je in al die wijken ziet waar al deze islamistische mensen oververtegenwoordigd zijn.

            Ga jij maar lekker door met je leugenachtige takiya praatjes, waarmee je mensen zand in de ogen wilt strooien, maar ik geloof dat de meerderheid der mensen hier jou al aardig door begint te krijgen.

            (in antwoord op Jan Terlouw)
          • Jan Terlouw

            De wetenschapper (met verstand) heeft inderdaad geen koppeling gemaakt. Jij ziet kennelijk wel een causaal verband. Die mening mag jij hebben. Maar ik neem de mening van een wetenschapper serieuzer.

            Verder je opmerking dat de islam mensen niet leert om te werken en een positieve bijdrage ge leveren. Weet je wat de eerste vers in de quran is? Iqrah. Dit betekent: onderwijs, leer, ontwikkel je. En zo kan ik nog honderden voorbeelden geven uit de quran en de soenna (overlevering van profeet Mohamed). Dat ga ik niet doen omdat jij toch al een bepaald vooringenomen beeld hebt van de islam. Een dogma. En daar ga ik helemaal niets aan veranderen.

            (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
          • Karl Ruprecht Kroenen

            Nee, kom maar met bewijs, wil ik graag lezen.

            (in antwoord op Jan Terlouw)
  8. Dead Silence

    Tot 5% islam in een samenleving –> sociale onrust, intolerantie en bedreigingen.
    5% tot 10% islam –> vrijheid van meningsuiting wordt aangetast, oorspronkelijke bewoners weggejaagd, segregatie en politieke onrust.

    10% tot 25% islam –> verregaande onlusten en destabiliteit van de samenleving.

    25% tot 50% islam –> Zie Kosovo en voormalig Joegoslavië.
    50% of meer islam: Totale dictatuur, verval van wetenschap, onderwijs, gezondheidszorg en welvaart. Andersdenkenden worden vervolgd, geïsoleerd of gedood. Zie Saoedi-Arabië, Iran, Pakistan etc.

    Prettig weekend.

Reacties niet toegestaan