Audi-rijders krijgen inderdaad het meeste verkeersboetes

Sommige vooroordelen kloppen: Audi-rijders krijgen de meeste boetes. Opel-rijders het minst.
Bijna alle Audi-rijders hebben wel eens een boete gehad voor te snel rijden. Bestuurders in een Opel zijn wat snelheid betreft het braafst, zo blijkt uit onderzoek van Netpolis, waar Metro de beschikking over heeft.

Audi-rijders ontvangen sowieso veruit de meeste verkeersboetes, vier keer zo veel als bestuurders van overige automerken. Een vijfde van deze bestuurders ontvangt er zelfs meer dan 10 per jaar. Na Audi-bestuurders krijgen Seat en Volvo-rijders de meeste boetes. ”Hiermee creëert de Audi-rijder het beeld van zichzelf als roekeloze rijder,” zegt Henry Bulle, directeur bij Netpolis tegen Metro. Eigenaren van een Kia krijgen de minste bekeuringen, maar zijn wel de grootste alcomobilisten.

Audi-rijders scoren hoog op verschillende verkeersovertredingen. Niet alleen ontvangen ze maar liefst 8 keer vaker boetes voor bumperkleven dan bestuurders van andere automerken, ook bij het overschrijden van een doorgetrokken streep zijn ze koploper. Daarvoor worden ze 4 keer vaker bekeurd dan de nummer twee, de Peugeotrijders.

Bron(nen):   Metro      

32 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Pietje_Precies

    ik rij wel eens mee in een Audi. Die auto’s rijden en comfortabel zo stil dat je amper in de gaten hebt dat je 200 rijdt (in Dld). Mijn auto begint boven de 140 onderdelen te verliezen…..(daarom heb ik besloten dat Audi voor mij geen goeie auto is…..

  2. Volledig

    Ik ben wel benieuwd naar dit onderzoek. Is het gebaseerd op boete / verkochte auto of is het een totaalsom? Ik snap ook niet zo goed hoe men weet dat bijna elke audi-rijder een boete heeft gehad. Dat is niet zo makkelijk uit de database te halen lijkt me.

    • Volledig

      http://www.netpolis.nl/onderzoek_autoverzekering/#boetes
      Onderzoek onder 1000 automobilisten. M.a.w. lies, damn lies and statistics. Je kunt met geen enkele vraag aan 1000 automobilisten de conclusie trekken dat bijna elke audi-rijder een boete heeft gehad.
      En dan staat er in de conclusie ook bijvoorbeeld dit zinnetje:
      “Audi-rijders hebben ook het meeste moeite met het stoppen voor een groen stoplicht.”

      Ik ben overigens geen Audi-rijder.

      (in antwoord op Volledig)
      • Divert

        Ik denk dat je niet veel van kansberekening begrijpt.
        Als ik een bak heb met daarin 10.000 gekleurde balletjes en ik mag er blind 100 uithalen en die honderd balletjes blijken allemaal blauw te zijn, dan zegt dat iets over de kleur van de rest van de balletjes. De kans dat ik namelijk alle 100 blauwe balletjes eruit heb gehaald en de rest blijkt wit te zijn is namelijk praktisch nul.

        (in antwoord op Volledig)
        • Chemical Dude

          Dat klopt, maar in dit geval werd aan de balletjes gevraagd welke kleur ze hebben LOL

          (in antwoord op Divert)
        • Volledig

          Wie definieert welke kleuren allemaal blauw zijn?
          Ik begrijp trouwens best wel veel van kansberekening of ik hou heel veel klanten goed voor de gek.

          (in antwoord op Divert)
    • Chemical Dude

      Dat is geen onderzoek maar een enquete. Ik gok dan nog een in een automagazine / site.
      Totaal biased resultaten dus .

      (in antwoord op Volledig)
    • AT

      Nummerbord. Dit wordt genoteerd en is gekoppeld aan een auto (logisch) dus de politie weet precies in welk merk en type auto een overtreding wordt begaan.

      (in antwoord op Volledig)
  3. Dead Silence

    Het krijgen van een verkeersboete heeft niks te maken met veiligheid, maar met centen voor de overheid. Die zijn bij de meeste Audi-rijders wel te halen, hoewel de meeste eigenaren er een hebben op afbetaling.

  4. Dead Silence

    Waarom inderdaad?

  5. Marco Gorter

    Ik lees nergens een correctie op het aantal kilometers per jaar. In de tijd dat ik nog 70.000 km per jaar reed had ik ook meer boetes dan nu ik nog 35.000 per jaar rijd. Het minder bumperkleven van een Kia begrijp ik ook wel, dit zijn vaak geen zakelijke rijders en vertoeven dan ook minder op de snelweg.

    • Chemical Dude

      Alé gai meent da? Als je méér rijdt is de kans op boetes groter ?
      Asjemenou

      (in antwoord op Marco Gorter)
  6. AT

    Even stigmatiseren, ik rijd veel km en wat hier beschreven wordt is mijn ervaring ook. Veel Audi rijders hebben een aso rijstijl. Maar het komt niet zozeer door de auto, maar door een type man die kiest voor een Audi, een type man dat aangetrokken wordt door het ontwerp (en ja, ik benoem specifiek ‘de man’). Het Audi ontwerp wordt door velen als stoer en sportief gezien, dat is ook precies de markt waar Audi zich in het ontwerp op richt.

    Daarnaast is het van de drie luxere Duitsers (Mercedes, BMW, Audi) doorgaans de meest betaalbare en daardoor aantrekkelijk als leasebak. Daardoor zijn er veel ploerten die via hun werk in zo’n grote stoere auto kunnen rijden en zich ineens de koning van de snelweg wanen. Het gebeurt bijvoorbeeld maar bar weinig dat ik die driepuntige ster tot op mijn achterbumper zie, het zijn bovengemiddeld veel die vier cirkels en ik rijd zeker niet traag.

    • Dead Silence

      Ik doe mee: een BMW is voor Marokkaanse drugscriminelen, een Mercedes voor varkensboeren en Audi voor de zakelijke meneren, die geen tijd hebben met bovengenoemde consequenties.

      (in antwoord op AT)
      • AT

        Oh, ik dacht dat de Mercedes voor Turkse ondernemers was… BMW is voor Marokkaanse drugscriminelen de stap na de Volkswagen Golf, na zakelijk succes.

        (in antwoord op Dead Silence)
    • Volledig

      Ik denk dat het laatste wel een beetje klopt. Het type persoon dat een Audi leaset heeft hier wel mee te maken. Goedkoopste van de premiums, veel accountmanagers die altijd te laat vertrekken voor hun afspraak en alvast de mogelijke bonus bij het binnenhalen van de klant verrekenen met de boete.

      (in antwoord op AT)
      • AT

        Dat is ‘m inderdaad. Nou denk ik dat het eerste ook wel een beetje klopt hoor 😉

        (in antwoord op Volledig)
    • Chemical Dude

      “Audi ontwerp wordt door velen als stoer en sportief gezien”
      Vind er niets sportiefs aan , BMW (1 bv) is véél sportiever

      (in antwoord op AT)
  7. Arendsoog

    Je wil als Audi rijder niet constant aanstaren tegen de achterlichten van een BMW of Mercedes, met de wetenschap dat je onderdelen ook in een Skoda zitten verwerkt.

    • Dead Silence

      Humor!!! Die Skoda onderdelen zitten ook in een BMW, Bosch, Siemens, etc..

      (in antwoord op Arendsoog)
  8. jimdhed67

    ik moet altijd zo lachen als ik op de ring van Rotterdam 80 km / pu rijdt waar je maar max. 80 km mag (traject controle bullshit) en dan toch audi’s en ook bmw’s voorbij zie stuiven, ik denk dan altijd ‘jij krijgt hem ook gewoon hoor’ 🙂

  9. Hector

    nou dan ga ik morgen maar snel mijn audi inruilen voor een opel….

Reacties niet toegestaan