Kinderen staan te veel onder druk: ”Daar kunnen ze angstig en depressief van worden”

Ouders lijden aan prestatiezucht: hun kind moet en zal slagen en het VWO is de norm. Dat pakt voor het kind vaak verkeerd uit, zegt pedagoog Willem de Jong in het NRC. Hij schreef onder meer het boek ‘Het verwende kind syndroom’. ”De druk kan stress opleveren. Kinderen kunnen angstig en depressief worden. Hun zelfbeeld pep je er niet mee op.”

Het valt hem op dat ouders het toekomstige leven van hun kind willen regisseren en vormen. Dat doen ze uit angst en onzekerheid, denkt hij. ”Het lijkt wel of ouders steeds minder goed weten hoe ze hun kinderen moeten grootbrengen. Ze klampen zich vast aan meetbare zaken; toetsen, examens en boekjes waarin staat wat kinderen op welke leeftijd al moeten kunnen.”

Bijles
Uit cijfers van het CBS blijkt dat ouders steeds meer geld uitgeven aan bijles, huiswerkbegeleiding en Cito- en examentraining. Twintig jaar geleden besteedden ouders 26 miljoen euro aan bijspijkerlessen. Vier jaar geleden bleek dit bedrag te zijn opgelopen tot zo’n 149 miljoen.

Een 47-jarige vader uit Amsterdam Oud-Zuid verrast het niet. Van de dertig kinderen in de klas van zijn zoon (groep 8) gingen er twintig naar bijles. Maar behalve een heel leger aan bijlesleraren is er ook een scala aan ‘extra ondersteuning’ voor de bijzondere kroost, denk aan kindercoaches, orthopedagogen en psychologen.

De 47-jarige vader vertelt: ”Op verjaardagen gebeurt het wel eens dat een ouder vertelt dat ‘Pietje’ naar rekenles gaat in die en die straat. Twee andere ouders zeggen dan: Já, daar gaan die van ons ook heen. Waarop een andere ouder in paniek reageert: Wat dan? Waarom weet ik dat niet? Vertel!” De vader laat het tegenwoordig van zich afglijden. ”Mijn motto luidt: iedereen komt er wel, op zijn of haar manier.”

Bron(nen):   NRC