De mens stamt eerst af van de rat en dan pas van de aap

Geen prettig nieuws voor creationisten die menen dat de mens niet van de aap afstamt, maar denken dat ze hun ontstaan te danken hebben aan 'een bijzondere scheppingsdaad'. Na een zes jaar durende studie van de zoogdierenstamboom, denken wetenschappers nu dat veel zoogdieren (mensen inbegrepen) zijn ontstaan van een klein, ratachtig schepsel dat tientallen miljoenen jaren geleden leefde. Fossielen van de Protungulatum Donnae blijken de beste voorouder-kandidaat in de zoogdierenstamboom die 66 miljoen jaar teruggaat. Daaruit blijkt dat het ratachtige dier zich voedde met insecten, zo'n 8 gram woog en een lange staart had. Maureen A. O'Leary, een anatoom aan de Amerikaanse Stony Brook University, die leiding gaf aan het project, zegt in de New York Times dat het  een belangrijke ontdekking is. Het berust volgens haar op uitgebreide informatie uit fossielen en moleculaire gegevens.

Bron(nen):   The New York Times

1. Karel Kritisch

Uiteindelijk stammen wij af van de oersoep. Dit is niet echt iets nieuws geloof ik.

2. kletsmajoor

Slecht verwoord. De mens stamt af van de aap en de aap stamt af van de rat. Dus wij stammen niet éérst af van de rat maar pas in tweede instantie.

• bebeben

Het zit toch nóg een slagje anders in elkaar: de mens stamt niet van de apen af, maar mens en aap hebben een gemeenschappelijke voorouder.

(in antwoord op kletsmajoor)
  3. janneke123

Ik ken er wel een paar die nog wat trekjes van die rat hebben meegenomen naar deze tijd 🙂

4. John

Gemeenschappelijk hebben alle levende wezens eencelligen in het voortraject. Welke tussenstations er gepasseerd zijn blijft onderwerp van discussie en studie (mooie baan!)