Ogen geven een duwtje in de goede richting

Een poster met twee starende ogen draagt ertoe bij dat mensen zich beter gedragen in een restaurant. Psychologen van de universiteit van Newcastle hingen twee verschillende posters op en keken hoe klanten reageerden. Op beiden stond een tekst die de bezoekers aanspoorde om hun troep op te ruimen en weg te gooien, maar op de één stond een foto van bloemen en op de andere een paar starende ogen. Het aantal mensen dat de restanten van hun maaltijd opruimde, verdubbelde na het zien van de starende ogen.

De studie is gebaseerd op het concept van ‘nudging’. Dat betekent letterlijk ‘een vriendelijk duwtje in de goede richting’. Volgens het nudging-principe reageren mensen het beste op aanwijzingen als de aandacht wordt gevestigd op de gewenste optie zonder deze op te leggen. Dit experiment is een eerste stap, maar de onderzoekers zien meer mogelijkheden. Wellicht kan het schilderen van een paar ogen op een muur vandalisme voorkomen. En een bord met de mededeling dat er cameratoezicht is, wordt waarschijnlijk ook effectiever als er een paar ogen op staat.

Bron(nen):   Wired