Alle wijn is familie van elkaar

zondag, 23 januari 2011 om 00:00
Het is onvoorstelbaar, maar waar: alle wijndruivenrassen ter wereld zijn nauw aan elkaar verwant. Waarschijnlijk komen de eerste gekweekte soorten uit het Nabije Oosten. Dat werd ontdekt toen onderzoekers een wijnstamboom wilden opstellen. Tijdens het onderzoek werd ook duidelijk dat tijdens de afgelopen 6000 jaar slechts een aantal rassen gekweekt en veredeld werden. Veel mogelijkheden bleven onbenut.
Sean Myles en zijn collega's van de Stanford University in California onderzochten 9000 genetische merkers in ieder van de 583 gecultiveerde druivensoorten, ook wel 'cultivars' genoemd, en maakten op basis daarvan de stamboom op. Zo ontdekten ze dat de meest gekweekte cultivars vrij nauw aan elkaar verwant waren. Ze publiceerden hun bevindingen in de Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).
De wijntelers vertoonden bovendien niet veel creativiteit bij het kruisen van de rassen. Ze gebruikten steeds weer opnieuw dezelfde soorten. De Traminer-cultivar (foto) wordt bijvoorbeeld al duizenden jaren gekweekt en heeft 20 eerste graadsverwanten.
Het feit dat er nog zoveel nieuwe kruisingen mogelijk zijn, is goed nieuws voor de wijnbouwers die op zoek zijn naar rassen die resistent zijn tegen ziekten.
Bron(nen): New Scientist PNAS