Vrienden hebben meer overeenkomstig DNA dan vreemden

dinsdag, 15 juli 2014 om 11:18
media xll 1107135
'We zijn net familie', en 'vrienden zijn de familie die je kiest': Dat klopt, blijkt uit nieuw onderzoek, want vrienden blijken meer overeenkomstig DNA te hebben dan vreemden. Wetenschappers vergeleken het DNA van bijna 2000 mensen die biologisch niet aan elkaar verwant zijn. Ze deden dat om het belang en het ontstaan van vriendschap te ontrafelen. "Het maakt de mens uniek dat hij lange verbintenissen aangaat met de eigen soort. Waarom doen we dat? Waarom hebben we vrienden?", aldus Nicholis Christakis van de Yale University. Na 1,5 miljoen genen te hebben bestudeerd ontdekten de onderzoekers dat vrienden net zoveel genetische overeenkomsten hebben als mensen met hun achterneef of over-over-overgrootvader hebben, oftewel, ongeveer 1% van het DNA. Dat klinkt niet als veel maar voor de onderzoekers is het significant. "Mensen kennen hun achterneef vaak niet eens, maar krijgen het wel voor elkaar om vrienden uit te kiezen die verwant aan ze zijn." De reden voor genetische verwantschap tussen vrienden is volgens het onderzoek mogelijk de evolutie. Het zou aan de evolutie hebben bijgedragen. "Stel dat je de eerste mens bent die spraak ontdekt. Dan is het handig als een vriend in de buurt hetzelfde gen heeft zodat de spraak doorgegeven kan worden en kan evolueren."
Bron(nen): Live Science