Is kauwgom kauwen beter dan flossen?

Volgens een nieuwe studie helpt kauwgom om schadelijke bacteriën uit de mond te verwijderen. De wetenschappers ontdekten dat slechts één stukje kauwgom ongeveer 10% van de aanwezige bacteriën in ons speeksel kan verwijderen binnen 10 minuten. En volgens de wetenschappers is kauwgom net zo effectief als flossen, maar richten ze zich op verschillende gebieden in de mond. Het onderzoeksteam bestond uit onderzoekers van de Universiteit van Groningen en hun studie werd gepubliceerd in Plos One. De wetenschappers ontdekten dat kauwgom de eerste 30 seconden het meest effectief is en dat daarna het effect langzaam afneemt. Ook is het van essentieel belang dat het om suikervrije kauwgom gaat, een kauwgom met suiker voedt de bacteriën in de mond juist. Daarnaast mag je ook maximaal 10 minuten lang op de kauwgum kauwen, daarna worden de opgenomen bacteriën die vastzitten in de kauwgom langzaam weer terug in de mond gegooid. Eerder onderzoek heeft ook aangetoond dat kauwgom kauwen je humeur kan verbeteren, helpt tegen angsten en je alertheid kan verhogen. De onderzoekers geloven dat hun onderzoek gebruikt kan worden om kauwgom te ontwikkelen die specifieke ziekte-gerelateerde bacteriën uit de mond kan verwijderen.

Bron(nen):   Daily Mail

1. Twan

Mooi, bestaat er dan ook een 100% natuurlijke kauwgom waardoor ik me niet druk hoef te maken om alle chemische stoffen in kauwgom?

• Apekool

Ja, maar die is duur en ik vond ’em niet erg lekker: Peppersmith
      O.m. te koop bij de Tuinen – let op: die jongens zijn doorgaans veel te duur!

(in antwoord op Twan)
  2. anonymous

Deze studie werd mede mogelijke gemaakt door de kauwgom industrie.