Het is gelukt om bij muizen angstige herinneringen te laten verdwijnen

donderdag, 04 april 2019 om 9:18
Angstige herinneringen spelen een belangrijke rol bij angststoornissen. Hoe mooi zou het zijn als je die herinneringen gewoon kon uitschakelen? Dat is wetenschappers bij muizen gelukt schrijven ze in een interessant in vakblad . De wetenschappers van de universiteit van Texas ontdekten welke zenuwcellen verantwoordelijk zijn voor het opwekken of onderdrukken van angstige herinneringen. Daarvoor maakten ze gebruik van optogenetica. Deze techniek maakt door middel van genetische aanpassingen bepaalde cellen lichtgevoelig. Zo kwamen de onderzoekers erachter dat de muizen aangeleerde angstige herinneringen onderdrukten op het moment dat ze extinctiecellen activeerden. Schakelden ze de cellen uit dan kwamen de herinneringen weer terug. De hoop is dat de ontdekking op termijn een rol kan spelen bij de behandeling van mensen met bijvoorbeeld PTSS. Een grote groep zou ermee geholpen zijn. Een op de vijf mensen krijgt namelijk ooit in zijn leven met een angststoornis te maken. Maar er is uiteraard veel vervolgonderzoek nodig om er achter te komen of de techniek ook werkt bij mensen.
Bron(nen): De Volkskrant