Hoe de supermarkt je verleidt

Economie
dinsdag, 16 januari 2018 om 15:49
welingelichtekringen header 1
Het begint al voor dat je de winkel in bent: de winkelwagentjes zijn de afgelopen decennia steeds groter geworden. Want bewezen is dat we met een groot wagentje meer kopen. En dan de ingang. Bij veel supermarkten begin je bij de groenteafdeling. Daar is over nagedacht. Velen van ons voelen zich schuldig in lekkere dingen te kopen. Daarom krijgen we eerst de kans gezonde dingen te kopen. Dan is onze schuld verminderd, zodat we zonder problemen koekjes of flessen in het karretje stoppen. Je kunt in een supermarkt ook geen vaart maken. Er zijn alleen korte rechte stukken en al snel moet je de hoek weer om of stuit je op een obstakel. Als je vaart kon maken zou je zonder oponthoud naar de vakken kunnen waar de spullen staan die je nodig hebt. Nu ga je zo traag dat de verleiding alle kans krijgt op je in te werken. Daarom staan er ook stellages met extra spullen. Bier buiten het biervak, koekjes ver weg van het koek-vak. Je had je voorgenomen geen koekjes te kopen, je bent zonder problemen de koek gepasseerd en dan is er ineens heerlijke koek. En ook nog in de aanbieding. Dat verleiden gaat door tot aan de kassa, waar kleine verleiders zijn. Voor jou en de kinderen. Snoep en drinken voor in de auto. Of andere dingen die zo goedkoop zijn dat je zwicht. Een supermarkt inrichten is een vak van verleiden
Bron(nen): Washington Post