Leidse onderzoekers ontdekken methode om nieuwe geneesmiddelen te ontwikkelen

vrijdag, 03 juli 2015 om 9:18
Chemisch biologen van de Universiteit Leiden hebben een nieuwe methode bedacht om de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen te versnellen. Met deze methode wordt nu al gezocht naar een medicijn tegen obesitas. Door de activiteit van eiwitten in de hersenen te meten, voor en nadat je een kandidaat-geneesmiddel toedient, kun je vaststellen hoe verschillende eiwitten op het medicijn reageren. De nieuwe benadering van geneesmiddelenonderzoek wordt ‘Comparative Chemoproteomics’ genoemd. Met behulp van deze methode hebben de onderzoekers een nieuwe, zeer selectieve stof in de hersenen ontdekt die de aanmaak van lichaamseigen marihuana stillegt. Onze hersenen produceren endocannabinoïden, stoffen die dezelfde werking hebben als THC, de psychoactieve stof in marihuana. Een overschot aan endocannabinoïden kan o.a. leiden tot overgewicht. Het selectief remmen van de aanmaak van deze endocannabinoïden kan leiden tot een nieuw geneesmiddel tegen obesitas. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met Universiteit van Amsterdam, het Italiaanse onderzoeksinstituut CNR en het Amerikaanse The Scripps Research Institute in San Diego. De methode wordt beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift . Foto: dr. Mario van der Stelt - Leiden Institute of Chemistry