Wat doet Porsche in Finland?

Outsourcing naar spotgoedkope landen als India, China en Vietnam is een gangbare praktijk. Of naar Oost Europa desnoods. Maar Finland? 
Sinds 1997 werkt Porsche samen met een fabriek in Uusikaupunki, een Fins stadje met 16.000 inwoners. Porsche bouwt jaarlijks iets meer dan 100.000 auto’s (o.a. de ongelooflijk mooie 911 en sinds enkele jaren de lompe Cayenne – een soort van terreinwagen) en Finland neemt hiervan zo’n 20.000 wagens voor z’n rekening. 
Op enig moment, in 1997, kon de fabriek in Stuttgart de vraag niet meer aan en toen kwam Uusikaupunki in beeld waar een bedrijf is (Valmet) dat in staat bleek tot het bouwen van hoogwaardige auto’s. In Finland wordt sindsdien de Boxster.gemaakt, een zeg maar kleine Porsche voor de aankomende macho die nog niet voldoende budget heeft voor het echte werk. 
De wagen wordt helemaal in Finland gebouwd (er is een constante stroom onderdelen onderweg van Duitsland naar Finland) en dat is uniek in autoland. Vraag is wat hiervan overblijft nu de automarkt zo onder druk staat. Want zelfs Porsche moet nu een veer laten; de verkopen lopen beduidend terug. Waarbij het opvallend is dat Porsche qua prijs geen enkele concessie wenst te doen, dit in tegenstelling tot BMW en Mercedes. Wie een Porsche koopt, moet gewoon bloeden. 
In Finland is men enigszins bevreesd dat ze bij teruglopende vraag worden bedankt voor bewezen diensten. Maar met mate. Want als je iets kunt wat niemand anders kan, is de kans niet zo groot dat je wordt weggeconcurreerd door landen waar mensen voor een fooi hun halfbakken werk doen.

Bron(nen):   International Herald Tribune