Idealistische onderneming in zee met Coke

Is het een uitverkoop van de idealen? De oprichters van het fruitdrankje Innocent, dat ook in Nederland aan populariteit wint, doen er alles aan om die indruk te vermijden. Maar feit is dat de onderneming die hamert op zijn ethische principes, een deal heeft gesloten met Coca Cola. In ruil voor een aandelenbelang investeert de Amerikaanse frisdrankgigant een bedrag van 30 miljoen pond in Innocent en haar drankjes, de zogenoemde smoothies.
Het is niet voor het eerst dat een idealistische onderneming die netjes-zakendoen voorop stelt, in zee gaat met een multinational. The Independent zet een aantal voorbeelden op een rij. De bekendste zijn wel de verkoop van het ijsmerk Ben & Jerry’s aan Unilever, en de verkoop van The Body Shop door oprichtster Anita Roddick aan de Franse multinational  L’Oréal. Vooral die laatste deal deed wenkbrauwen fronsen omdat Roddick eerder had betoogd dat L’Oréal vrouwen een slecht gevoel over hun eigen lichaam gaf.
Het argument van de idealistische ondernemers is altijd hetzelfde. Een zakendeal met zo’n grote partner stelt de kleine ethisch-verantwoorde en milieubewuste onderneming in staat om zijn producten en idealen op veel grotere schaal te verspreiden. Dat is nu in het geval van Innocent niet anders. "Op het vasteland van Europa verkopen slechts 20 procent van de supermarkten smoothies," aldus Richard Reed, een van de drie oprichters van Innocent. "Maar de grote jongens – Chiquita en Tropicana – handelen nu snel. De realiteit is dat we niet veel tijd hebben in Europa, omdat iedereen ziet welk succes we hebben geboekt in Groot-Brittannië."
De smoothies van Innocent worden in Nederland onder meer verkocht in de supermarkten van Jumbo en Dirk van de Broek, bij de Bijenkorf en bij Coffee Company. Voor het jongensboek-verhaal van de oprichters, zie de tweede link.

Bron(nen):   The Independent  Innocent