Hoe zal het aflopen met de techbubble-2?

Volgens de Economist is de belachelijke prijsstijging van internetbedrijven wel iets minder belachelijk dan die voor de ineenstorting in 2000, maar nog altijd belachelijk.
Toen konden bedrijven miljoenen krijgen simpelweg door een briljant idee te opperen. Nu gaat het om bedrijven die hun bestaansrecht hebben bewezen en dan veel waarde krijgen.
Maar dan nog.Microsoft kocht Skype voor 400 keer de winst; tien keer de winst is normaal als waarde van een bedrijf. Facebook, Groupon en Twitter wordt miljarden waarde toegedicht, terwijl ze miljoenen verdienen.
Er zijn echter grote verschillen met de vorige ronde.
1. Het zijn wel luchtbellen, maar wel van bedrijven die bewezen bestaansrecht hebben
2. Het is een verschijnsel dat niet beperkt blijft tot de VS, maar nu veel gespreider is. Met name de jacht op technologie bedrijven in China is hevig.
3. Voor een deel wordt de waarde opgedreven door rijkaards in vooral Rusland, die toch iets moeten met hun geld en die geen voetbalclub willen.
Dat neemt niet weg dat de Economist waarschuwt erg voorzichtig te zijn met geld stoppen in internetbedrijven. Fijntjes wijst het blad op het feit dat de Economist ook de Amerikaanse huizenflop voorspelde.
De waarde van de internetbedrijven gaat dalen. De vraag is alleen wanneer.
Mooi stuk, niet lang, wel belangrijk

Bron(nen):   The Economist