De Europese autoverkopen gaan door het dak en dat is goed nieuws voor de economie. Volgens de nieuwste cijfers zijn er in de Europese Unie het afgelopen kwartaal 10,6 procent meer auto's verkocht ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. In de Eurozone is die stijging zelfs 13,3 procent.
Lange tijd was de groei groter in de EU en bleef de Eurozone achter. Het is positief dat dit nu is omgedraaid. Waarschijnlijk hebben consumenten de aanschaf van een auto lange tijd uitgesteld, maar hebben ze nu weer voldoende vertrouwen in de economie om een dergelijke grote aankoop te doen.
Het beste nieuws is nog dat de landen die het zwaarst hebben geleden tijdens de crisis nu de grootste groeicijfers laten zien. In Spanje en Portugal zijn in maart ruim 40 procent meer auto's verkocht in vergelijking met maart vorig jaar. In Nederland is de autoverkoop stabiel gebleven.
Bron(nen): Business Insider
economische groei is meer leaseauto’s! Zou dit best wel gesplitst willen zien in prive en zakelijk
Het verschijnsel “lease auto” is nergens zo prominent aanwezig als in Nederland, dus voor de rest van Europa niet zoveel zeggend.
(in antwoord op al)Tsjonge jonge, zoiets heeft inhaalvraag. Dat is helemaal geen indicator dat het ineens een stuk beter gaat, alleen maar dat de oude auto nu echt vervangen moet worden.
Op zich kan inhaalvraag genoeg zijn om een economie weer op gang te helpen.
(in antwoord op IwanovKapotjeplov)U bedoelt de leningen zijn goedkoper.
Auto’s zijn slecht voor het milieu en tevens heel ongezond voor lijf en leden.
Spanje +32%.een etreme stijging, die alles de maken heeft met goedkoop krediet en een gexplodeerde beurs, allemaal een gevolg van het Draghi effect.
Gevolg is wel dat de Noordelijke landen sparen tegen bijna 0% rente en dat pensioenen in waarde afnemen…
Dat betekent ook, dat de accijns op autobrandstof ook flink omhoog kan.
Dat betekent ook, dat de wegenbelasting ook flink omhoog kan.
Dat betekent ook, dat de aanschafbelasting (BPM) ook flink omhoog kan.
Uit de economie-leer: het optimum van de prijs of belasting-elasticiteit is nog niet bereikt. Pas als de belasting zo hoog wordt, dat mensen minder auto’s kopen en de totale belasting-opbrengst weer gaat dalen, dan pas is het belasting-optimum bereikt.
Grofweg….de landen die een hoge autoverkoop laten zien worden ”gesponsord” door de landen waar bijna geen auto verkocht word….