Het eerste spectaculaire faillissement in Nederland als gevolg van de crisis betreft autobedrijf Kroymans uit Baarn. Wel een mooi symbolisch voorbeeld: een autobedrijf en dan ook nog een bedrijf dat begon met de import van Jaguar, een eigenaar die in een eigen jet vliegt en de ondergang van een bedrijf ten gevolge van veel te hoge schulden. Ziehier de crisis. De Volkskrant doet een eerste poging de ondergang van Kroymans te reconstrueren en komt tot de conclusie dat eigenaar Frits Kroymans (69) zelf een belangrijke schuldige is aan het faillisement. Hij zag ondernemen als een wedstrijd, vertellen ingewijden. En aangezien hij wilde winnen, speelde hij de wedstrijd scherp. Gezien zijn leeftijd had hij grote haast om nog groter te worden dan hij al was. En nog rijker. Want het bedrijf mag failliet zijn, Kroymans zelf is dat niet. Hij stond 67 in de Qoute top 500 en zei in een interview in Qoute in januari nog dat Kroymans zou overleven. "In tijden van crisis ben ik op mijn sterkst." Want ondanks alles wilde hij nog groter en rijker worden. Met die instelling heeft hij zijn bedrijf en de 1600 werknemers naar de ondergang geholpen. De schuld van Kroymans kon oplopen tot 1,2 miljard euro, omdat de banken zich niet konden voorstellen dat Kroymans in moeilijkheden kon komen. (zoals ze zich ook nooit konden voorstellen dat ze zelf in moeilijkheden konden komen). Enig aandeelhouder van Kroymans was Frits Kroymans zelf. Hij bemoeide zich officieel niet met de dagelijkse gang van zaken want daarvoor had hij een raad van bestuur. In de praktijk was hij bij elke majeure beslissing betrokken, zeggen ingewijden. "Frits was van alles op de hoogte. Dat is prachtig natuurlijk. Maar daardoor kreeg je hier wel twee kapiteins aan het roer, waarbij degene die betaalde uiteindelijk bepaalde", zegt een voormalig directielid van Kroymans. Het faillissement is akelig voor de klanten. Zeker voor kopers van een Jaguar: bij aankoop darvan moet je minstens tien procent ( dertig duizend euro) aanbetalen Overigens is de economische crisis niet de oorzaak van de ondergang. Die was al ingezet met slechte resultaten in de laatste jaren. De huidige marktomstandigheden zorgden slechts voor het laatste zetje. Bron: o.a. De Volkskrant